بیانیه نماینده ایران درباره نشست "برجام" در شورای امنیت

بیانیه نماینده ایران درباره نشست
چهارشنبه 29 آذر 1396 - 05:43

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای با بیان اینکه رویکرد غیرسازنده واشنگتن در قبال برجام در انزوا به سر می‌برد، از جامعه بین‌الملل خواست به آمریکا اجازه ادامه تضعیف این توافق را ندهد.

العالم - ایران / سیاسی

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در بیانیه‌ای با بیان اینکه رویکرد غیرسازنده واشنگتن در قبال برجام در انزوا به سر می‌برد، از جامعه بین‌الملل خواست به آمریکا اجازه ادامه تضعیف این توافق را ندهد.

دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در پی جلسه شورای امنیت بیانیه ای مطبوعاتی به شرح زیر صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: جلسه امروز شورای امنیت بار دیگر حمایت قوی جامعه بین المللی از برجام را به نمایش گذاشت و اهمیت اجرای کامل این دستاورد مهم دیپلماسی را مورد تایید قرار داد.

این بیانیه در ادامه می افزاید: این جلسه همچنین ثابت کرد رویکرد غیر سازنده دولت آمریکا در قبال برجام در انزوا به سر می برد.  در جلسه امروز، نماینده دائم آمریکا اتهاماتی ساختگی به ایران وارد کرد، بدون اینکه از فعالیت های نظامی بی‌ثبات کننده دولت متبوع خود در منطقه و صدور میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته که بخشی از آن در اختیار داعش قرار گرفت، سخنی به میان آورد. طرح اتهامات بی پایه و پیوند زدن برجام با موضوعات غیرمرتبط با هدف سرپوش گذاشتن بر تمایلات هژمونیک آن دولت در منطقه خاورمیانه و حاکی از زیاده خواهی است.

تمام طرف های برجام متعهد شده اند با حسن نیت برای اجرای برجام و جلوگیری از دخالت در تحقق منافع کامل ناشی از برجام برای ایران به بهترین نحو تلاش کنند. اظهارات نماینده دایم آمریکا در ارتباط با برجام با این تعهد مغایر است. در عین حال، عملکرد کلی آمریکا، سیاست دولت جدید آن کشور در مخالفت علنی با برجام و وضع مجموعه ای از تحریم های جدید در نقض آشکار با تعهدات برجامی آن دولت است. جامعه بین المللی نباید به ایالات متحده اجازه دهد تا به تضعیف برجام ادامه دهد.

این بیانیه در پایان خاطرنشان می کند: جمهوری اسلامی ایران کاملا به برجام پایبند بوده و این پایبندی در 9 گزارش پیاپی آژانس بین المللی انرژی اتمی و چهارگزارش دبیرکل سازمان ملل متحد شورای امنیت تصریح شده است.

نشست شورای امنیت درباره ایران و برجام 

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه برای بررسی توافق هسته‌ای و مسائل مربوط به ایران تشکیل جلسه داد.

در ابتدای این نشست «جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 9 بار پایبندی ایران به توافق را تائید کرده، گفت: با این حال، رئیس‌جمهور ایالات متحده از صدور تائیدیه پایبندی ایران خودداری کرد.

فلتمن با ابراز تاسف نسبت به این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر «مبهم کردن فضای آینده توافق هسته‌ای ایران»، واشنگتن را تشویق کرد که به اجرای تعهدات خود در برجام ادامه دهد و از ایران خواست که به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

«جوان ادمسون» نماینده اتحادیه اروپا در این نشست نیز گفت: اتحادیه اروپا بر اجرای کامل تعهدات تمام طرف‌ها تاکید می‌کند.

ادمسون با بیان اینکه هرچند عدم صدور تائیدیه توسط ترامپ مربوط به قوانین داخلی این کشور بود، تاکید کرد اما این اقدام درباره تعهد این کشور به ادامه پایبندی به برجام تردید ایجاد کرد.

وی افزود: لغو چنین توافقی ما را در جایگاه بهتری برای مذاکره درباره مسائل دیگر قرار نمی‌دهد.

ادمسون با بیان اینکه اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته که از اقداماتی که بی‌اعتمادی را تعمیق می‌کند، مانند آزمایش موشک بالستیک اجتناب کند، عنوان کرد که با قطعنامه 2231 شورای امنیت در تضاد است.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با منحرف کردن موضوع جلسه به شلیک موشک بالستیک از یمن به عربستان سعودی، مدعی شد ایران برای یمنی‌ها سلاح ارسال می‌کند.

وی با ادعای اینکه ایران به قطعنامه 2231 پایبند نبوده، افزود: با اینکه برجام برای نشان دادن رفتارهای خطرناک ایران طراحی نشده اما قطعنامه 2231 این هدف را دارد.

هیلی با اشاره به شوی تبلیغاتی هفته گذشته خود در نشان دادن آهن‌پاره‌هایی به عنوان سلاح‌های ارسالی ایران به یمن، مدعی شد نشانه‌های بسیاری دارند که تاکید می‌کند موشک‌های یمنی ریشه ایرانی دارند.

وی در ادامه با درخواست از شورای امنیت برای تقویت عناصر قطعنامه 2231، پیشنهاد داد تا حتی یک قطعنامه جدید صادر شود که ایران را از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک منع کند و تحریم‌هایی را نیز به خاطر نقض ممنوعیت ارسال سلاح به یمن، اعمال کنیم.

نماینده فرانسه نیز به عنوان سخنران بعدی با درخواست از شورای امنیت برای متوقف کردن فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران، گفت ایران باید به قطعنامه 2231 سازمان ملل پایبند باشد.

نماینده فرانسه با ادعای اینکه قطعنامه 2231 و برجام ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت تداوم نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش ضروری است تا جامعه جهانی در جریان تمام مسائل قرار گیرد

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هم با بیان اینکه برجام دستاوردی در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است، بر پایبندی ایران به تعهداتش تاکید کرد.

نماینده روسیه نیز با تکرار اظهارات دیگر اعضای شورای امنیت مبنی بر اینکه ایران نباید اقدامات تحریک‌آمیز مانند آزمایش موشک‌های بالستیک انجام دهد، تاکید کرد بحث موشک‌های ایران را نباید به توافق هسته‌ای کشاند.

وی همچنین افزود جایگزینی برای برجام نیست و لغو آن نیز توجیهی ندارد.

نماینده سوئد در سازمان ملل با بیان اینکه برجام، ذات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را نشان داد، تاکید کرد این توافق به بهبود صلح، ثبات و امنیت بین‌المللی کمک کرد.

نماینده چین در ادامه گفت: برجام نقش مهمی در تثبیت نظام عدم اشاعه هسته‌ای در جهان و حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا کرد. طرف‌ها باید به اجرای تعهداتشان در برجام پایبند باشند.

نماینده انگلیس در سازمان ملل به عنوان سخنران بعدی تاکید کرد توافق هسته‌ای ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای دیپلماتیک در سال‌های اخیر است و تاکید کرد: اجزای توافق هسته‌ای ایران، به خوبی عمل می‌کند و ایران به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.

نماینده انگلیس همچنین افزود انگلیس نسبت به انتقال اجزای موشک‌های بالستیک و فناوری مربوطه به یمن، نگران است.

نماینده آلمان با بیان اینکه برجام پابرجا و موفقیت بزرگ دیپلماسی جهانی و نظام عدم اشاعه است، تاکید کرد حفظ برجام بسیار مهم است که باید در تمام ابعاد انجام شود.

وی تاکید کرد: ایران اما به بندهای قطعنامه 2231 پایبند نبوده است؛ به عنوان مثال در زمینه آزمایشات موشک بالستیک و انتقال سلاح به یمن.

نماینده آلمان گفت به حمایت قاطع از برجام ادامه می‌دهد اما از نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند چشم‌پوشی نخواهد کرد، زیرا مستقیما بر منافع امنیتی اروپا تاثیر می‌گذارد.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها