حقارت کشورهایی که به تهدید ترامپ علیه قدس گردن نهادند

حقارت کشورهایی که به تهدید ترامپ علیه قدس گردن نهادند
جمعه 1 دی 1396 - 16:04

کشورهایی که دیروز به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در باره قدس رای منفی داده و از رژیم صهیونیستی و آمریکا حمایت کردند، در جهان از موقعیت و مواضع بسیار ضعیفی برخوردارند به طوری که تعداد جمعیت چهار کشور از 9 کشور رای دهنده نزدیک به 200 هزار نفر است.

العالم ـ گزارش 

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه(30 آذر ماه 1396) برغم تهدیدهای ترامپ و نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر قطع کمک های مالی به کشورهایی که به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت بدهند، قطعنامه ای را به تصویب رساندکه درآن با تغییر وضعیت قدس اشغالی مخالفت کرده و حقوق فلسطینیان را در باره قدس به رسمیت شناخت.
نشست روز پنجشنبه مجمع عمومی سازمان ملل به درخواست یمن و ترکیه و با ارائه پیش نویس قطعنامه ای به نمایندگی از کشورهای عضو سازمان ملل برگزار شد.
از 193 کشور شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل 128 کشور به این قطعنامه رای مثبت و 9 کشور رای مخالف دادند و 35 کشور نیز از رای دادن خودداری کردند.
کشورهای هندوراس (در شمال آمریکای مرکزی) با 8 میلیون جمعیت، گواتمالا (در آمریکای مرکزی) با 13 میلیون جمعیت،توگو (کشوری در غرب آفریقا ویکی از کوچکترین کشورهای آفریقا) با 7 میلیون جمعیت، جزایرمارشال (کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام) با جمعیت 61 هزار نفر، میکرونزی (کشوری در اقیانوس آرام ) با 107 هزار نفر جمعیت، نائورو ( کشور جزیره ای و کوچک در منطقه قاره اقیانوسیه) با 10 هزار نفر و پالائو ( کشوری جزیره ای در اقیانوس آرام) با جمعیت 21 هزار نفر در زمره 9 کشوری بودند که در مجموع با حدود جمعیتی بین 28 تا 29 میلیون نفر علیه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای منفی دادند.
همان طور که مشاهده می شود جمعیت چهار کشور جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو و پالائو از مجموع جمعیت آوارگان فلسطینی در اردوگاه یرموک (در خاک سوریه) در سال 2010 کمتر است.
شبکه خبری المیادین نیز در گزارشی در همین رابطه نوشت: دلارهای آمریکا نتوانست آرای کشورها را علیه قدس بخرد.
برخی از این کشورها که از رژیم صهیونیستی حمایت کردند از پشتیبانی های اندکی برخوردار شده اند با این حال در بسیاری از موارد در قطعنامه های گذشته نیز به نفع این رژیم رای داده اند. 
توگو یکی از این کشورهاست که به دریافت 300 هزار دلار از آمریکا امیدوار است و جزایر مارشال که قرار نیست هیچ گونه کمکی دریافت کند.
اما برخی از کشورهایی که امیدوارند در سال 2018 از کمک های خارجی آمریکا استفاده کنند، نشان دادند که نمی توان آرای شان را در تصویب قطعنامه علیه اعلامیه ترامپ در باره قدس تغییر داد.
نماینده کاراکاس در توضیح مخالفت کشورش با اعلامیه ترامپ در سازمان ملل گفت: 'جهان برای فروش نیست'.
اما برای این کشور آمریکای لاتین مبارزه با این چالش آسان بود چرا که این کشور برای اولین بار در شش سال قرار نیست که پولی از آمریکا دریافت کند.
با این حال پایگاه اطلاع رسانی foreignassistance.gov. (سایت کمک های خارجی) اعلام کرد کشورهای دیگری هستند که بیشتر در معرض خطر قراردارند.
به گزارش ایرنا، در این گزارش یادآوری شده که مصر و اردن دو کشوری که تلاش می کنند به کمک های میلیاردی آمریکا دست یابند و کشورهایی مانند افغانستان و نیجریه و عراق و اتیوپی هم که امیدوار به دریافت صدها میلیون دلار از آمریکا هستند علیه تصمیم آمریکا در باره قدس رای دادند.
ولی همه کشورها به این حد جسور نبودند ، مثلا کنیا که تلاش می کند به بیش از نیم میلیون دلار آمریکا دست یابد و در سال جاری نیز از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کشورش استقبال کرد، در زمان تصویب قطعنامه خارج از سالن بود و زامبیا هم که تلاش می کند به 400 میلیون دلار دست یابد همین گونه رفتار کرد.
البته کشورهایی که درکنار رژیم صهیونیستی ایستادند چه از طریق رای منفی دادن و یا خودداری از رای دادن ضرورتا از طرف هایی نیستند که از کمک های بزرگ آمریکا برخوردار شوند.
طبیعتا هایئتی امیدار است به کمک هایی به مبلغ 150 میلیون دلار برسد اما مجارستان که از رای دادن خودداری کرد احتمالا کمتر از یک میلیون دلار دریافت می کند و فیجی نیز در لیست انتظار دریافت کمک به مبلغ 200 هزار دلار است.
در ادامه این مطلب آمده است، هدر نورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در باره اقدامی که واشنگتن به طور خاص بعد از تصویب قطعنامه انجام خواهد داد، این است که تیم سیاست خارجی رئیس جمهوری برای بررسی گزینه های مختلف در آینده فعال خواهد شد اما هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

پربیننده ترین خبرها