در ادامه تنش ترکیه و امارات

ترکیه نام خیابان سفارت امارات را به «فخر الدین پاشا» تغییر می‌دهد

ترکیه نام خیابان سفارت امارات را به «فخر الدین پاشا» تغییر می‌دهد
شنبه 2 دی 1396 - 18:01

در ادامه تنش دیپلماتیک بین ترکیه و امارات، ترکیه قصد دارد نام خیابانی که سفارت امارات در آنجا واقع است را به نام فرمانده نیروهای عثمانی در شهر مدینه تغییر دهد.

العالم - تركيه

به گزارش خبرگزاری فارس، ترکیه در ادامه تنش دیپلماتیک با امارات بابت باز نشر یک پیام توئیتری قصد دارد نام خیابان محل استقرار سفارت امارات در این کشور را به «فخرالدین پاشا» یکی از شخصیت‌های تاریخی این کشور، تغییر دهد.

«شیخ عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات هفته گذشته توییتی را باز نشر کرد که نیروهای عثمانی تحت رهبری فخرالدین پاشا را به سرقت پول و کتاب‌های خطی از مدینه در سال 1916 در جریان جنگ جهانی اول و هنگامی که این شهر تحت حکمرانی عثمانی بود، متهم می‌کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، شهردار آنکارا به دنبال این تنش اینک دستور تغییر نام خیابان محل سفارت امارات به فخرالدین پاشا را صادر کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه گذشته در نشستی در شهر آنکارا عبدالله بن زاید را خطاب قرار داد و گفت: «هنگامی که جدّ ما فخرالدین پاشا از شهر مدینه منوره دفاع می‌کرد، جد تو کجا بود؟ ای بدبختی که به ما تهمت و افترا می‌زنی».

اردوغان ضمن دفاع از اقدامات فرمانده عثمانی گفت که وی هنگامی که نیروهای بریتانیا اقدام به محاصره حجاز کرده بودند، به همراه دو هزار سرباز، امانتی‌های مقدسِ متعلق به پیامبر اکرم (ص) را به شهر استانبول فرستاد.

وی ادامه داد، نیروهای عثمانی با این کار توانستند از غارت این امانت‌ها و به نمایش گذاردن آن‌ها در موزه‌های اروپایی جلوگیری کنند و این آثار هم‌ اکنون در کاخ «توپ قاپی» با دقت بیشتر نگهداری می‌شوند.

اردوغان همچنین اظهار داشت که فخرالدین پاشا بعد از اینکه مطمئن شد امانتی‌ها سالم به مقصد رسیده است، با خیال راحت و با تمام قوا به مدت 2 سال و 7 ماه از این شهر در برابر متجاوزان انگلیس و مزدوران آن‌ها دفاع کرد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه هم به‌ شدت از اقدام «شرم‌آور» وزیر اماراتی  انتقاد کرده و گفته است که هدف از این اقدام، قرار دادن اعراب و ترک‌ها برابر یکدیگر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها