دعوت نوری المالکی از اربیل و بغداد برای گفت‌وگو بر اساس قانون اساسی عراق

دعوت نوری المالکی از اربیل و بغداد برای گفت‌وگو بر اساس قانون اساسی عراق
شنبه 2 دی 1396 - 22:59

نخست وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با شبکه «رودآو»، از دولت مرکزی این کشور و حکومت منطقه کردستان عراق خواست بر اساس قانون اساسی این کشور وارد گفت‌وگو شوند.

العالم - عراق

نخست وزیر سابق عراق دولت مرکزی این کشور و حکومت منطقه کردستان عراق را گفت‌وگو دعوت کرد.

نوری المالکی شامگاه شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «رودآو» گفت که همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق با رأی دادگاه فدرال ابطال گردید و اربیل نیز با این رأی موافقت کرد و هیچ توجیهی برای عدم بازگشت به قانون اساسی عراق وجود ندارد.

وی ادامه داد، موضوع همه‌پرسی با رأی دادگاه فدرال به پایان رسید و بهتر است که عراقی‌ها صفحه جدیدی را بگشایند.

مالکی اظهار داشت که آینده عراق نیازمند روابط محکمی است به‌گونه‌ای که همه عراقی‌ها در آن باین احساس را داشته‌ باشند که در برابر قانون اساسی عراق، شهروندانی مساوی هستند تا از این طریق دولتی بر اساس اصل شهروندی که حامی حقوق همه اقلیت‌هاست، شکل بگیرد.

وی گفت که دولت مرکزی عراق این توانایی را دارد که به منطقه کردستان در مقابله با چالش‌ها کمک کند و این منطقه نیز باید به سمت دولت مرکزی قدم بردارد و بر اساس قانون اساسی عراق با آن تعامل داشته باشد.

نخست وزیر سابق عراق ابراز امیدواری کرد که دولت مرکزی این کشور برای گفت‌وگو با اربیل پیش قدم شود؛ چرا که تأخیر این گفت‌وگو به ضرر عراق تمام می‌شود.

وی اظهار داشت که این مسئله را که هرکسی با کردها در عراق مخالفت کند و دشمنی داشته باشد، رأی بیشتری کسب خوهد کرد، نادرست خواند و گفت که منطقه کردستان جزئی از عراق بوده و مردم کرد نیز بخش از ملت عراق هستند.

معاون اول رئیس جمهور عراق به نقش نیروهای پیشمرگه در مقابله با تروریست‌ها داعش اشاره کرد و گفت که اشاره به این نقش از سوی وی تنها مختص به وی نیست و سایر مقامات عراقی نیز معترف به اهمیت نقش نیروهای پیشمرگه با تروریست‌ها هستند.

نور المالکی در مورد انتخابات پارلمانی عراق نیز گفت که از جمله کسانی است که به اجرای انتخابات در موعد مقرر شدیدا تأکید دارد؛ چرا که تأخیر در این انتخابات برای فرآیند سیاسی و اوضاع کنونی عراق نتایج ویران کننده‌ای دارد.

وی گفت که به عنوان یک سیاسی به وضوح به سیستم اکثریت سیاسی از طریق انتخابات اعتقاد دارد که به دور از اکثریت گرایی شیعی، سنی، عربی یا کردی باشد.

مالکی از سهمیه بندی حزبی و سیاسی در عراق انتقاد کرد و گفت که این مسئله در گذشته نتوانست نظام سیاسی یا دولت پایدار برای عراق به ارمغان بیارود به همین دلیل بهتر است که عراقی‌ها آن را کنار بگذارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها