خالد مشعل: کشورهای عربی شبهه عادی سازی در قبال قدس را پاسخ دهند

خالد مشعل: کشورهای عربی شبهه عادی سازی در قبال قدس را پاسخ دهند
يکشنبه 3 دی 1396 - 07:58

رئیس پیشین دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) شنبه شب در گفت و گو با پایگاه خبری عربی 21 تصریح کرد: کشورهای عربی شبهه عادی سازی را با اتخاذ مواضع جدی و شفاف در قبال قدس پاسخ دهند.

العالم- فلسطین اشغالی 

مشعل با اشاره به این که در ماه های گذشته سازمان های آمریکایی و اسرائیلی به صورت علنی و مخفیانه درباره اقدامات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با برخی از کشورها، در سایه موافقت دولت ترامپ و مذاکراتی درباره مساله قدس، اخباری را منتشر کردند، تاکید کرد: کار به جایی رسیده است که صحبت هایی برای تعیین رهبران فلسطینی جدید وتحمیلی از خارج مطرح شده است.
رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: برخی کشورهای عربی که به دنبال اصلاح وجهه خود هستند، این مساله با سخن گفتن محقق نمی شود، بلکه باید به لحاظ عملی دست به کار شوند.
مشعل تصریح کرد: آن چه که می تواند شبهات درخصوص عادی سازی روابط با اسرائیل را رفع کند، اتخاذ موضعی کاملا شفاف درباره قدس است و این که تصمیم قدرتمندی در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا و پیروزی فلسطین را اتخاذ کنیم.
وی در پایان بر ضرورت پایان یافتن اختلاف گروه های فلسطینی تاکید کرد و بدون نام بردن از کشوری خاص افزود: کشورهای خارجی به دنبال تشدید فاصله میان گروه های فلسطینی هستند.
 این اظهارات مشعل درحالی مطرح می شود که پیشتر «عادل الجبیر» وزیر امورخارجه عربستان در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط کشورش با رژیم صهیونیستی گفته بود: ریاض نقشه راهی با عنوان 'طرح صلح عربی' برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دارد.
اظهارات مشعل درحالی عنوان می شود که اخیرا قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مخالفت با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی با 128 رای موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع به تصویب رسید.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز دوشنبه شب گذشته (27 آذرماه 96) قطعنامه پیشنهادی مصر را در مخالفت با تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس شرقی به رای گذاشت و با 14 رای از 15 عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.
سرزمین های اشغالی از 15 آذرماه که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، صحنه درگیری میان فلسطینی های معترض و ارتش رژیم صهیونیستی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها