لاوروف: تنها مردم سوریه می‌توانند سرنوشت «بشار اسد» را مشخص کنند

لاوروف: تنها مردم سوریه می‌توانند سرنوشت «بشار اسد» را مشخص کنند
دوشنبه 4 دی 1396 - 14:09

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده است که این تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند سرنوشت نهایی «بشار اسد» رئیس‌جمهور مشروع این کشور را مشخص کنند.

العالم- سوریه 

«سرگئی لاروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه «راشاتودی» تأکید کرد، تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور را مشخص کنند.

بنا بر این گزارش، وی در ادامه گفت، «به طور کلی ما معتقدیم که هیچ کس هیچ حقی ندارد که شرایطی برای این کشور دارای حاکمیت مستقل تعیین کند که بخواهد علیه گروهی یا شهروندی در سوریه تبعیض اعمال شود».

لاوروف همچنین تصریح کردک «امروز، مردم سوریه باید روی یک معاهده اجتماعی جدید کار کنند که به عنوان اساسی برای سوریه‌ای جدید در آینده تلقی شود. هیچ کس حقی ندارد که خواسته خود و یا راه‌حل ساختگی خود را به آنها تحمیل کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: «مسکو به کمک‌های خود به مردم سوریه در تلاش‌هایشان برای عادی سازی اوضاع و احیای صلح و نظم در این کشور ادامه خواهد داد. ما با همکاری شرکای منطقه‌ای و بین المللی خود، بر اهمیت احترام به استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تأکید می‌کنیم.»

وی افزود: «ما امیدواریم که شرایط سال آینده در سوریه در جهت برقراری ثبات ادامه داشته باشد و این کشور به راه‌حل سیاسی درازمدت دست یابد. شرایط لازم برای این امر محقق شده است».

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به مسئله تنش‌ها در شبه‌جزیره کره اشاره کرد و گفت: «ما در مسکو شدیدا معتقدیم که نه تنها کره شمالی، بلکه آمریکا و متحدانش نیز باید از هرگونه اقدامی که بتواند بحران بیافریند، خودداری کنند و در نهایت وارد مذاکره شوند.»

وی در ادامه تأکید کرد که مسکو آمادگی دارد تا هر اقدامی برای تسهیل روند مذاکرات بین طرفین در تنش‌های شبه‌جزیره کره صورت دهد.

لاوروف همچنین اشاره کرد: روسیه به جای اینکه به دنبال خط و نشان کشیدن در این زمینه باشد، با پیونگ‌یانگ به صورت مستمر همکاری دارد تا به هدف نهایی خلع سلاح هسته‌ای این شبه‌جزیره دست یابد».

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «تصمیم کره شمالی برای تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای موضوعی است که باعث نگرانی روسیه شده است. ما هرگز این مسئله را نمی‌پذیریم یا آن را تأیید نمی‌کنیم. اقدامات پیونگ‌یانگ در این راستا می‌تواند رژیم عدم اشاعه بین‌المللی را تضعیف کند».

فارس 

پربیننده ترین خبرها