نشنال اینترست: تهدید ترامپ در مورد برجام شکست خواهد خورد

نشنال اینترست: تهدید ترامپ در مورد برجام شکست خواهد خورد
دوشنبه 4 دی 1396 - 19:17

تارنمای اندیشکده آمریکایی 'نشنال اینترست' روز دوشنبه نوشت: راهبرد سراسر ارعاب و تهدید دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، با توجه به اینکه فاقد مشوق است و طرف ایرانی را به همکاری ترغیب نمی کند، به شکست خواهد انجامید.

العالم - آمریکا

نویسندگان این مقاله، بر این باورند: راهبرد ترامپ که از دیدگاه تئوریک باید آن را استراتژی 'تحکم آمیز برای چانه زنی' نامید که امروزه به عنوان محور سیاست خارجی آمریکا قرار گرفته، فاقد عوامل موثر برای موفقیت است. این استراتژی با هدف وادارکردن ایران به تغییر سیاست های خود و در پی کشاندن اروپا به دنباله روی از سیاست های واشنگتن است. 

نویسندگان این مقاله با آوردن مثال هایی از ناکامی استراتژی ترامپ نوشته اند: با توجه به اینکه ترامپ پس از عدم تایید دوره ای برجام، آن را برای بازگرداندن تحریم های لغو شده (علیه ایران) به کنگره ارجاع داده، این نهاد قانونگزاری آمریکا خود را به کنار کشیده است.

استراتژی ترامپ در جنبه تهدید، به افراط کشیده شده و جنبه اطمینان دادن به ایران در کنار تعامل اجبار آمیز، نادیده گرفته شده و در آن مشوقی برای همکاری در نظر گرفته نشده است. اهداف این استراتژی نامحدود بوده و گفت و گوهای دیپلماتیک نیز در آن پیش بینی نشده است.

این مقاله می گوید: ترامپ، توافق هسته ای با ایران را به گروگان گرفته است. در روابط بین الملل، دیپلماسی تحکم آمیز توام با تهدید، به عنوان راهی برای تاثیر گذاشتن روی تصمیم گیری طرف متقابل به کار می رود.

تهدیدها برای این است که به طرف مقابل بگوید در صورت عدم پایبندی به توافق چه نوع تنبیهی در انتظار شماست، البته بیشتر افراد به طور احساسی اعتبار تهدید ها را ارزیابی می کنند. ترامپ در تهدید برای از بین بردن برجام، فراموش کرده است که تحکم موفقیت آمیز نیاز به دادن اطمینان خاطر به ایران دارد که پایبندی این کشور به برجام، با واکنش مثبت آمریکا تلافی خواهد شد.

توماس شلینگ برنده جایزه نوبل می گوید: به عنوان یک دیپلمات یا معامله گر، شما نمی توانید بگویید: ایست وگرنه شلیک می کنم، بدون اینکه بگویید اگر بایستی، شلیک نخواهم کرد. 

وی افزود: ترامپ مشخص کرده است که می خواهد بر اساس آنچه که می گوید، این بدترین توافق بین المللی را پاره کند. او دیپلماسی تحکم آمیز توام با تهدید را با گفتن این حرف که می خواهد این توافق را پاره کند، از کارآیی انداخته است. تهدید طرف مقابل بدون اینکه مشوقی برای همکاری تعیین کنید، نوعی گردن کلفتی و شبیه این است که بگویی: قسم خورم چه این کار را انجام بدهی و چه انجام ندهی، دچار همان مشکل خواهی شد! اینگونه گفتمان موفقیتی نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا؛ اندیشکده نشنال اینترست در سال 1985 کار خود را با تمرکز بر سیاست خارجی آغاز کرده و در طول چند دهه فعالیت خود با متفکران و دولتمردانی همچون «هنری کیسینجر» ارتباط داشته است. گرچه سیاست های بین المللی در چند دهه گذشته بطور قابل توجهی تغییر کرده، اما اساسنامه این اندیشکده در سومین دهه فعالیت آن همچنان بدون تغییر باقی مانده و این نهاد تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی در راستای منافع ملی آمریکا قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها