اندونزی تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارت به قدس را محکوم کرد

اندونزی تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارت به قدس را محکوم کرد
چهارشنبه 6 دی 1396 - 09:36

وزارت خارجه اندونزی تصمیم رئیس جمهور گواتمالا در خصوص انتقال سفارت این کشور به شهر قدس را محکوم کرده است.

العالم ـ آسیا

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه اندونزی روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد: اندونزی تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارتش از تل آویو به قدس را محکوم می کند، اقدامی که مطابق با قوانین بین المللی نیست.

وزارت خارجه اندونزی با تاکید بر راهکار تشکیل دو دولت برای پایان دادن به مناقشه اسرائیل و فلسطین، افزود: حفظ توافقات بین المللی در خصوص وضعیت بیت المقدس، برای دستیابی به یک راهکار مبتنی بر تشکیل دو دولت مهم خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل پنجشنبه گذشته به اتفاق آرا به قطعنامه‌ای رای مثبت داد که بر اساس آن خواستار عقب نشینی آمریکا از تصمیم خود در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل شده است.

قطر و اردن نیز با محکوم کردن تصمیم گواتمالا، خواستار بازپس گرفتن این تصمیم از سوی دولت این کشور شده اند.

وزارت خارجه قطر روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم دولت گواتمالا در تناقض با اجماع بین المللی و رای اخیر مجمع عمومی سازمان ملل در رو به رسمیت شناخته شدن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است، مجمع عمومی سازمان ملل خواسته است تا همه کشورها از انتقال سفارت خود به شهر قدس خودداری کنند. ما این تصمیم دولت گواتمالا را باطل و بی ارزش می دانیم که هیچ گونه اهمیت حقوقی و قانونی ندارد.

اردن نیز تصمیم گواتمالا را اقدامی تحریک آمیز خواند و آن را مغایر با قطعنامه های بین المللی دانسته است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن با انتشار توئیتی تاکید کرد: ما تصمیم گواتمالا برای انتقال سفارت به بیت المقدس را محکوم می کنیم. قدس اشغالی پایتخت کشور فلسطینی است، پایتخت بودن قدس به عنوان کشور فلسطین پیش شرط اصلی دستیابی به صلح در منطقه است.

گواتمالا یکی از دو کشور آمریکای مرکزی به همراه هندوراس است که در مخالفت با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رای داده است.

جیمی مورالس اولین رئیس‌جمهوری یک کشوری می‌شود که از موضع جنجالی دولت ترامپ درباره شهر قدس اشغالی حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهوری گواتمالا در حساب کاربری خود در فیس‌بوک نوشت که بعد از گفت‌وگوی تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در روز یکشنبه، تصمیم انتقال سفارت از تل‌آویو را اتخاذ کرده است.

گواتمالا یکی از 7 کشوری بود که در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی، به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل رای منفی داده بود.

پربیننده ترین خبرها