در نشست خبری اردوغان و سبسی مطرح شد؛

قدس خط قرمز مشترک ترکیه و تونس است

قدس خط قرمز مشترک ترکیه و تونس است
چهارشنبه 6 دی 1396 - 16:01

رؤسای جمهور ترکیه و تونس با حضور در نشست خبری مشترک، از تصمیم آمریکا درباره قدس انتقاد کرده و مسئله قدس را حط قرمز جهان اسلام دانستند.

العالم _ تونس

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «باجی قائد سبسی» همتای تونسی او در نشست خبری مشترک حاضر شدند.

اردوغان در این نشست با اشاره به تحولات سریع منطقه، خواستار ملاقات متناوب وزیران دو کشور برای تبادل نظر درباره مسائل مختلف شد.

وی با بیان اینکه حمایت‌های ترکیه از تونس در نبرد با تروریسم ادامه خواهد داشت گفت برای توسعه و ثبات این کشور تلاش خواهند کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره بحران قدس نیز تاکید کرد آنکارا و تونس نظر مشابهی درباره این مسئله دارند.

اردوغان تصمیم آمریکا برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی و انتقال سفارتخانه به این شهر، را اشتباه توصیف کرده و گفت رای مجمع عمومی به قطعنامه علیه آن، نشان‌دهنده غیرقانونی بودن تصمیم آمریکا بود.

وی همچنین افزود ترکیه و تونس به طور مشترک تاکید می‌کنند، قدس خط قرمز ماست و هرچیزی علیه وضعیت این شهر غیرقابل قبول است.

رئیس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعد از قطعنامه مجمع عمومی، کشورهای اسلامی چه اقدامی علیه تصمیم آمریکا انجام خواهند داد، گفت این نقشه الف بود و نقشه‌های ب و ج نیز داریم. نقشه ب در مجمع عمومی سازمان ملل اجرا شده و به هدف رسید.

اردوغان ضمن انتقاد از ساختار شورای امنیت و وتوی آمریکا علیه قطعنامه ضداسرائیلی، تاکید کرد دنیا بزرگتر از 5 کشور (صاحب وتو) است اما چرا یک کشور باید قادر باشد که تمام روند جلسه شورا را متوقف کند.

وی با انتقاد از عدم عضویت یک کشور اسلامی در میان 5 عضو دائم شورای امنیت، خواستار تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد.

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه مجمع عمومی نشان داد که هر کاری را نمی‌توان با دلار انجام داد، افزود کشورهای اسلامی همگی قدس شرقی را پایتخت فلسطین می‌دانند.

اردوغان در بخشی سخنانش در رابطه با سوریه گفت:  ترکیه حضور «بشار اسد» را در راهکار سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه نمی‌پذیرد زیرا او بخشی از این راهکار نیست.

فارس

 

پربیننده ترین خبرها