تلاش فرانسه برای خارج کردن عربستان از باتلاق یمن

تلاش فرانسه برای خارج کردن عربستان از باتلاق یمن
پنج‌شنبه 7 دی 1396 - 06:28

کارشناس سیاسی فرانسوی گفت: پاریس به دنبال خارج کردن عربستان سعودی از باتلاق یمن است.

العالم - اروپا

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ژان پییر بیران در گفتگو با این شبکه از پاریس درباره مواضع امانوئل ماکرون رئیس جمهو فرانسه در خصوص یمن و در پاسخ به این پرسش که آیا می توان گفت که اظهارات ماکرون به معنای تغییر مواضع فرانسه در خصوص نقش عربستان سعودی در یمن است، گفت: رئیس جمهور ماکرون به این مسئله توجه داشته که خلاء سیاسی در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) وجود دارد. آمریکا تلاشی برای حل مشکلات این منطقه ندارد و تصمیماتی درباره قدس داشته و از قدرت ایران و روسیه در سوریه کاسته شده و در نتیجه خلائی در این منطقه ایجاد شده و ماکرون بر این باور است که باید این خلاء را پر کرد. فرانسه تلاش هایی برای خارج کردن سعد الحریری از لبنان داشت.

بیران ادامه داد: فرانسه تلاش هایی برای حل بحران انسانی شدید در یمن دارد و سازمان ملل نیز اعلام کرده بحران یمن بزرگ ترین بحران انسانی در جهان است. رئیس جمهور فرانسه به دنبال کاسته شدن از  شدت این بحران است. ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که آیا ولیعهد عربستان سعودی به مواضع ماکرون توجه دارد یا خیر ولی تلاش های ماکرون بر این اساس است که از شدت بحران انسانی در منطقه کاسته شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی فرانسوی ها از پاسخ ریاض به خواسته های پاریس چیست، فرانسه چه نقشی می تواند در حل بحران یمن داشته باشد، گفت: ماکرون به مانند دوستی است که به عربستان سعودی توصیه می کند. فرانسه در شماری از موضوعات دوست عربستان است. روابط دوستانه ای که میان ریاض و پاریس وجود دارد، باعث شد آبروی ولیعهد عربستان در پرونده سعد الحریری حفظ شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تلاش فرانسه برای حفظ آبروی ولیعهد عربستان نمی تواند بحران انسانی را در یمن حل کند و جان شهروندان این کشور را نجات دهد، کشورهای غربی به ویژه آمریکا و فرانسه بر لغو  محاصره یمن تاکید دارند ولی عربستان سعودی توجهی به این خواسته ها ندارد، چرا عربستان سعودی به خواسته های بین المللی در مسئله یمن بی توجه است، گفت: عربستان مشغولی جنگی است که آن را برای خود حیاتی می داند. این جنگ به امنیت عربستان سعودی مرتبط است و اخیرا نیز موشکی از یمن به عربستان شلیک شد. این کشور تمایلی ندارد به درخواست های بین المللی درباره یمن توجه جدی داشته باشد ولی ماکرون به دنبال متقاعد کردن ولیعهد عربستان سعودی مبنی بر این است که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و باید از راه حل سیاسی برای حل بحران این کشور استفاده کرد. استفاده از راه حل سیاسی باعث می شود که عربستان سعودی از این مشکل بزرگ خارج شود. عربستان پس از چهار سال جنگ نتوانست حوثی ها (انصارالله) را مهار کند. ماکرون به مانند دوستی است که به عربستان سعودی توصیه می کند و پیش  از این به عربستان درباره سعد الحریری توصیه کرده است و این بار این توصیه و نصیحت را درباره یمن دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها