تیلرسون اتهام‌زنی علیه ایران را تکرار کرد

تیلرسون اتهام‌زنی علیه ایران را تکرار کرد
پنج‌شنبه 7 دی 1396 - 06:45

وزیر خارجه آمریکا در یک یادداشت، ضمن اتهام‌زنی درباره فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران، اظهاراتی هم درباره بحران سوریه و روابط واشنگتن با روسیه مطرح کرده است.

العالم - آمریکا

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در یادداشتی با عنوان «من به دیپلماسی‌مان افتخار می‌کنم»، برجام را توافق معیوب و ناقص خوانده است.

وی در نیویورک تایمز، ادعاهای آمریکایی‌ها درباره ایران و کره شمالی را تکرار کرده و همچنین از چالش‌های چین و روسیه برای آمریکا سخن گفت.

تیلرسون نوشت: ما امیدواریم که انزوای بین‌المللی کره شمالی، به رژیم برای ورود به مذاکرات جدی درباره رها کردن برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک خود فشار بیاورد. درِ گفت‌و‌گو باز است اما ما روشن گفته‌ایم که رژیم باید به میز مذاکرات برگردد. تا زمانی که خلع سلاح اتمی حادث نشود، فشار ادامه خواهد یافت.

  وی درباره روسیه اینطور نوشت: ما در موضوع روسیه، در خصوص رژیمی که با آن مواجه هستیم، دچار توهم نیستیم. آمریکا، امروز روابط ضعیفی با روسیه‌ای که به همسایگانش گرجستان و اوکراین در یک دهه اخیر حمله کرده و حاکمیت کشورهای غربی را با دخالت در انتخابات‌های ما و دیگران تضعیف کرده است. بدون راه حل مسالمت آمیز در اوکراین که باید با تبعیت روسیه به مفاد توافقات مینسک آغاز شود، روابط عادی (آمریکا) با روسیه قابل حصول نیست.

وی ادامه داد: در حالی که ما مخالف تجاوزگری روسیه هستیم، این موضوع را به رسمیت می‌شناسیم که در موضوعات مربوط به منافع مشترک باید با روسیه کار کنیم. این موضوع در هیچ جایی مشهودتر از سوریه نیست. حالا که رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین خود را متعهد به فرایند سیاسی ژنو به منظور ایجاد یک آینده جدید برای سوریه کرده، انتظار داریم روسیه طبق این تعهد عمل کند. ما اطمینان داریم که این مذاکرات به ایجاد سوریه‌ای عاری از بشار اسد و خانواده او منجر خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا به موضوع ایران هم اشاره و ادعاهای بی اساس ضد ایرانی مقامات آمریکایی را تکرار کرد.

تیلرسون نوشت: دیگر توافق هسته‌ای معیوب ایران، نقطه محوری و مرکزی سیاست ما در قبال ایران نیست. ما اکنون در حال مقابله با تمامیت و کلیت تهدیدهای ایران هستیم. بخشی از این استراتژی، شامل بازسازی ائتلاف‌ها با شرکایمان در خاورمیانه است و در ماه نوامبر ما به برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عراق و عربستان سعودی کمک کردیم. ما به کار با متحدانمان و همچنین کار با کنگره آمریکا برای یافتن گزینه‌ها جهت پرداختن به نواقص بسیار توافق هسته‌ای (برجام) ادامه خواهیم داد و در همان زمان برای تنبیه ایران به خاطر نقض‌های تعهد این کشور در موضوعات موشک بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای آن در منطقه تلاش می‌کنیم.

 

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها