آغاز مذاکرات حج ایران و عربستان

آغاز مذاکرات حج ایران و عربستان
جمعه 8 دی 1396 - 15:32

نخستین دور مذاکرات حج ایران و عربستان بدون مشخص شدن جزییات بیشتر از دیدار مقامات دو کشور، انجام شد.

العالم- ایران/ سیاسی 

هیأت حج ایران درحالی دومین سال برگزاری حج را پس از یک سال وقفه، با تاکید بر افزایش سهیه کشورمان در سال ۹۷، پیگیری می کند که روابط دیپلماتیک دو کشور همچنان قطع است و سفارتخانه‌های ایران و عربستان هنوز فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند.

سال گذشته از ایران، پس از یک سال وقفه و با وجود قطع روابط دیپلماتیک، نزدیک به ۸۶ هزار نفر در موسم حج شرکت کردند.

دیدار حج ۹۷ نیز در جده و بین وزیر حج عربستان و رییس سازمان حج ایران صورت گرفت که پیرامون تدوین برنامههای حج بحث و قرار شد، جزییات بیشتر در نشستهای کارشناسی به سرانجام برسد.

سازمان حج و زیارت اعلام کرده است؛ در این دور از مذاکرات ضمن تلاش برای افزایش سهمیه حج سال آینده، لزوم فراهم شدن بستری برای ارائه خدمات مطلوب در کنار تامین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج ایران را پیگیری خواهد کرد.

محمدی همچنین پیش از سفر گفته بود؛ حقوق شهدای منا و سقوط جرثقیل را پیگیری خواهد کرد.

رییس سازمان حج و زیارت پس از نخستین دیداری که با وزیر حج عربستان داشت، در صفحه اینستاگرام خود به وضعیت شهر مدینه و تاثیر پروژه گسترش این حرم بر افزایش سهیه کشورها اشاره کرد و نوشت: «با وجود آن که وزارت حج عربستان در پی تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام قصد دارد تعداد حجاج را افزایش دهد (ما نیز در مذاکرات افزایش سهیمه ایران را به طور جدی مطالبه کردیم)، اما در مدینه نه تنها امکانات اقامتی جدیدی ایجاد نشده، بلکه بواسطه تخریب بخش هایی از مناطق شرق، جنوب و تا حدی غرب مسجدالنبی، ظرفیت اقامت نسبت به چهار سال قبل کمتر نیز شده است.

به این ترتیب دست کم تا بخشی از شهرک جدید و مدرن الهجره در ۹۸ کیلومتری مسجدالنبی به بهره برداری میرسد، ناگزیر باید به دلیل فقدان امکانات مناسب مدت اقامت حجاج در مدینه را کاهش داد.»

ایسنا 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها