آمادگی بنگلادش برای بازگرداندن ده ها هزار مسلمان روهینگیا به میانمار

آمادگی بنگلادش برای بازگرداندن ده ها هزار مسلمان روهینگیا به میانمار
جمعه 8 دی 1396 - 21:38

دولت بنگلادش امروز جمعه اعلام کرد که آمادۀ بازگرداندن 100 هزار مسلمان روهینگیا به میانمار است .

العالم - آسیا

بیش از 655 هزار مسلمان روهینگیا با آغاز حملۀ ارتش میانمار به استان راخین در اوت 2017 خانه های خود را رها کردند و به بنگلادش گریختند . قبلاً نیز بیش از 300 هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش گریخته بودند و در اردوگاه ها اسکان داده شدند.  

دولت های بنگلادش و میانمار نوامبر 2017 توافقنامه ای برای بازگرداندن روهینگیا به کشورشان از روز 23 ژانویه 2018 امضاء کرده اند ولی آژانس های امداد و دیپلمات ها درباره بازگشت داوطلبانۀ مسلمانان به میانمار شک و تردید دارند.

دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را از حقوقی همچون تابعیت محروم کرده است و آنها را به رسمیت نمی شناسد .

عبیدول قوادر وزیر ارتباطات و نایب رئیس حزب حاکم بنگلادش در جمع خبرنگاران در شهر کوکس بازار که محل اسکان آوارگان روهینگیا است ، گفت :  طبق تصمیم کارگروه مشترک بنگلادش و میانمار؛ یک لیست اولیه شامل اسامی 100 هزار روهینگیا آماده شده است که این لیست امروز به دولت میانمار ارائه می شود تا روهینگیا بتوانند با امنیت و آرامش به کشورشان برگردند.

قوادر افزود : عملیات  بازگرداندن روهینگیا به میانمار پس از پایان بررسی لیست آغاز خواهد شد.

عبدالکلام آزاد مسئول رسیدگی به امور آوارگان روهینگیا در دولت بنگلادش هم در مصاحبه با فرانس پرس گفت: عملیات بازگرداندن روهینگیا پس از موافقت دولت میانمار با لیست ارسالی و موافقت روهینگیا با بازگشت به کشورشان آغاز خواهد شد.   

اکثر مسلمانان روهینگیا که خبرنگار فرانس پرس با آنها در اردوگاه ها مصاحبه کرده است ، می گویند که نمی خواهند به میانمار بازگردند زیرا استان راخین هنوز ناآرام و ناامن است . دیپلمات ها هم بعید می دانند که دولت میانمار با بازگشت تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا به کشورشان موافقت کند.  

آزاد افزود : حداقل یک میلیون روهینگیا در بنگلادش به سر می برند که برخی از آنها از چند دهه پیش در این کشور زندگی می کنند.   

214

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها