خطیب مسجد الاقصی:

کوتاهی درباره قدس مانند کوتاهی در مقابل مکه و مدینه است

کوتاهی درباره قدس مانند کوتاهی در مقابل مکه و مدینه است
شنبه 9 دی 1396 - 16:16

'شیخ عکرمه صبری' خطیب 'مسجد الاقصی' با انتقاد از واکنش عربی به تصمیم 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا درباره 'قدس'، آن را ناامید کننده خواند و گفت: هر کس درباره قدس کوتاهی کند، مانند آن است که درباره مکه و مدینه کوتاهی می کند .

العالم-فلسطین اشغالی

به گزارش پایگاه خبری 'فلسطین الیوم'، شیخ صبری در سخنانی گفت: همه دنیا باید بدانند که قدس تنها پایتخت فلسطین است، نه 'ابودیس' یا 'بیت حنینا'.

وی افزود: هر کس درباره قدس کوتاهی کند، درباره مکه و مدینه کوتاهی کرده است. مسلمانان تنها رخت سفر خود را به سوی سه مسجد می بندند، 'مسجد الحرام'، 'مسجد النبی' و 'مسجد الاقصی' در قدس. 

وی اضافه کرد: فلسطین، قدس و مسجد الاقصی وابسته به یکدیگر هستند. اگر از فلسطین نام ببرید، قدس هم در کنارش می آید، و اگر از قدس نام برده شود، مسجد الاقصی هم در کنارش است . این سه از هم قابل تفکیک و جدا شدن نیستند. آنگونه که ترامپ، گروهش و برخی منافقین عرب مطرح می کنند، پایتخت فلسطین، قدس است نه ابودیس و یا بیت حنینا.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا چندی پیش در سخنانی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و خواهان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شد.

خطیب مسجد الاقصی درباره واکنش کشورهای عربی نیز گفت: هیچ یک از دولتهای عربی روابطش را با آمریکا قطع یا سطح روابطش را کاهش نداد. حتی هیچ کدام سفیر واشنگتن را برای ابراز اعتراض شدید به تصمیم ترامپ درباره قدس فرانخواند. همه این دولت ها به صدور بیانیه های محکومیت آمیز در این باره اکتفا کردند. این اقدام، یعنی کوتاهی در برابر قدس. باید بگویم که ساکنان قدس و اطراف بیت المقدس، هرگز از قدس دست برنمی دارند و برای حمایت از شهر مقدس خود، هر آنچه را دارند، قربانی خواهند کرد.

از 15 آذرماه که ترامپ تصمیم خود مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس را اعلام کرد، انتفاضه سوم مردم فلسطین آغاز و اعتراض ها در مناطق مختلف جهان به ویژه در کشورهای اسلامی و عربی به این تصمیم ترامپ وارد مرحله جدیدی شده است.

کشورهای عربی با برگزاری نشست، اقدام ترامپ را محکوم کردند، اما این محکومیت ها، نتیجه ای نداشته و واشنگتن و تل آویو همچنان به اقدامات خود علیه قدس ادامه می دهند. 

شهرهای فلسطینی در چهارمین هفته متوالی اعتراض ها به تصمیم ترامپ، شاهد تظاهرات و درگیری ها با نظامیان رژیم صهیونیستی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها