کدخدایی در برنامه نگاه یک مطرح کرد

می‌گفتند: «می‌دانیم تقلب نشده» ولی همچنان مردم را به خیابان می‌کشاندند

می‌گفتند: «می‌دانیم تقلب نشده» ولی همچنان مردم را به خیابان می‌کشاندند
يکشنبه 10 دی 1396 - 07:55

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نمایندگان ستاد نامزدهای معترض انتخابات ۸۸ تصریح می‌کردند که می‌دانیم تقلب نشده است؛ پس چرا همچنان شعار «تقلب» را ادامه دادند و مردم را به خیابان‌ها کشاندند؟

العالم - ایران / سیاسی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امشب (شنبه) در برنامه «نگاه یک» که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به مجموع انتخابات‌‌ برگزار شده در کشورمان، گفت:‌ انتخابات از ابتدای انقلاب تاکنون به عنوان افتخار نظام مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه هیچگاه جمهوری اسلامی ایران درباره برگزاری انتخابات عقب‌نشینی نکرده است، گفت: از زمان برگزاری انتخابات مربوط به نظام مردم تا امروز به صحنه آمدند و همواره انتخاب‌ها با قوت برگزار شده و مردم در صحنه حضور داشتند چون نظام جمهوری اسلامی نظامی مردمی است.

کدخدایی با بیان اینکه مردم همیشه در صحنه انتخابات حضور داشته و انتخابات مظهر حضور همیشگی مردم بوده است، یادآور شد: در ایام جنگ تحمیلی که معمولاً کشورها انتخابات را تعطیل می‌کنند اما کسی مصلحت ندید انتخابات در کشورمان برگزار نشود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به انتخابات سال 88 و با بیان اینکه دشمن خارجی پس از آن سال‌ها اعتراف کرد که در پس پرده مسائل آن روزها بوده است، اظهار داشت: در واقع دشمن خارجی چشم طمع به انتخابات 88 دوخته بود.

کدخدایی خاطرنشان کرد:‌ اینکه دشمن برای انتخابات برنامه‌ریزی شده جلو بیاید و عده‌ای نیز در داخل فریب شعارهای اظهارات و شبهات دشمن را بخورند و ساماندهی برخی افراد و بحث انتخابات درصدد بودند با تلفیق این عوامل و خدشه‌ وارد کردن به انتخابات ضربه‌ای به چهره مردم نظام جمهوری اسلامی وارد کنند که اگرچه زحمتی را برای مردم ایجاد کردند اما در 9 دی 88 خود مردم در حفاظت و پاسداری از جمهوری اسلامی ایران آمدند و آن روز ملی پرشور را در 9 دی خلق کردند.

* «عدم سلامت انتخابات» از چند ماه قبل توسط برخی مطرح شد

وی افزود: اگر ما به چند ماه قبل از انتخابات 88 بازگردیم واژه‌ای در ادبیات رسانه‌ای برخی افراد نسبت به انتخابات مطرح شد، همچون عدم سلامت انتخابات و برخی افراد ابراز نگرانی کردند که انتخابات ممکن است سالم نباشد و ما نگران هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان  اظهار داشت: ما در آن موقع در شورای نگهبان این مسئله را حس کردیم که این موضوع می‌تواند آسیب‌زا باشد و اینکه افرادی از الان این مطالب را مطرح کنند که انتخابات ممکن است سالم نباشد و نسبت به سلامت انتخابات نگران هستند این حرف‌ها براساس چه مدارک و مستنداتی مطرح می‌شود؟

کدخدایی خاطرنشان کرد: من در آن زمان با برخی از بزرگان شورای نگهبان صحبت کردم و گفتم که این اظهارنگرانی نسبت به سلامت انتخابات می‌تواند با یک طراحی و برنامه‌ریزی مطرح شده باشد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در فروردین 88 مطلبی را با این مضمون عنوان کردند که افرادی سلامت انتخابات را الان مورد تردید قرار می‌دهند و بعد از آن در آستانه انتخابات با برخی افرادی که می‌خواستند در حوزه انتخابات نامزد داشته باشند و یا فعالیت داشتند مواجه بودیم که مطالبی را مطرح می‌کردند که با عنوان مثال ما باید یک نهاد جدیدی را ایجاد کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: امروز که ما به حکم قانون اساسی شورای نگهبان و سازوکار انتخابات را داریم چطور اظهار می‌شود که یک نهاد دیگری مثلاً کمیته صیانت از آرا شکل بگیرد و اینها همه ایجاد شبهه در ذهن مردم بود که مردم را نسبت به سلامت یک کنش اجتماعی که به عنوان افتخار برای مردم و جمهوری اسلامی است مردد کنند.

کدخدایی خاطرنشان کرد: من در آن زمان اعلام موضع کردم و گفتم که هیچ نهادی به جز شورای نگهبان نمی‌تواند وظیفه نظارتی را داشته باشد و اگر بنا است نهاد نظارتی دیگری باشد نیازمند مصوبه و قانون خاص خود است.

* تمرین مناظرات نداشتیم

وی افزود: در سال 88 تبلیغات انتخاباتی هویت جدیدی پیدا کرد و من فکر می‌کنم ما تمرین این مناظرات را نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در مناظرات دوره بعدی ریاست جمهوری ما شاهد بالا رفتن آستانه تحمل در جامعه بودیم و خود نامزدها هم تلاش داشتند که مشکلی ایجاد نشود و البته فکر می‌کنم تذکراتی هم به دوستان در صداوسیما داده شد تا مدیریت منطقی‌تری را داشته باشند و با نامزدها صحبت کردند و تفاهم‌نامه‌هایی را با نامزدهای انتخاباتی داشتند.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی در مورد علت عدم اعلام موضع شورای نگهبان و ردصلاحیت نامزدهایی که سلامت انتخابات را زیر سؤال می‌بردند، خاطرنشان کرد: بحث ردصلاحیت موضوع سنگینی است که نیازمند پایه‌های حقوقی و قانونی خود است.

وی افزود: اما نکته اینجا است که کمیته صیانت از آرا وقتی که از سوی شورای نگهبان اعلام شد که این کمیته مرجعیتی ندارد و قانونی نیست در حوزه نظارت نسبت به شورای نگهبان کنار گذاشته شد و هیچ گاه کمیته صیانت از آرا در ارتباط با انتخابات مرجعیت قانونی پیدا نکرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: پس از این اعلام موضع من در مورد کمیته صیانت از آرا کسانی که این موضوع را مطرح می‌کردند به موضع‌گیری بنده پاسخ داده و گفته بودند ما این کمیته را از جهت امر به معروف و نهی از منکر ایجاد می‌کنیم و در یک قالب جدید موضوع را مطرح کردند و ما هم گفتیم اگر در قالب امر به معروف و نهی از منکر است برای خودتان معتبر است و در حوزه نظارتی شورای نگهبان نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

* یکی از نامزدها زمانی که انتخابات در جریان بود اعلام پیروزی کرد

کدخدایی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل مسائلی که در 88 رخ داد مصاحبه معروفی بود که توسط یکی از نامزدها اتفاق افتاد و در شبی که انتخابات هنوز در جریان بود اعلام کرد که ما با یک فاصله زیاد برنده انتخابات هستیم و اینگونه مسائل همگی به مسائل قبل از انتخابات پیوند می‌خورد که شبهاتی نسبت به سلامت انتخابات وارد می‌کردند و می‌گفتند که باید نهادی غیر از شورای نگهبان ایجاد شود.

* برای شورای نگهبان فرقی نداشت که کدامیک از چهار نامزد رأی می‌آوردند 

وی افزود: برای شورای نگهبان فرقی نداشت که کدامیک از چهار نامزد رأی می‌آوردند چراکه صلاحیت هر چهار نامزد را شورای نگهبان تأیید کرده بود و هر یک از این چهار نامزد که رأی می‌آوردند برای شورای نگهبان علی‌السویه بود و ما نگرانی از این موضوع نداشتیم.

سخنگوی شورای نگهبان  اظهار داشت: در سال 88 در آن شرایط که جامعه ملتهب شده بود و شورای نگهبان نیز وقتی اعضای ستاد انتخاباتی هر چهار نامزد خدمت مقام معظم رهبری حضور داشتند و مطالب خود را آزادانه بیان می‌کردند یکی از اعضای ستاد همین نامزد اعلام کرد که ما می‌دانیم که تقلب در انتخابات ایران امکانپذیر نیست اما در مورد مثلاً صلاحیت یکی از افراد حرف داریم که حضرت آقا فرمودند بحث صلاحیت امر دیگری است.

* می‌گفتند: «می‌دانیم تقلب نشده» ولی همچنان مردم را به خیابان می‌کشاندند

کدخدایی خاطرنشان کرد: بعد از این جلسه هم بحث تقلب ادامه پیدا کرد و این در حالی است که عضو ستاد همان نامزد می‌داند که امکان تقلب وجود ندارد و حتی من وقتی با مسئولین سابق به عنوان مثال صحبت می‌کردم می‌گفتند که ما می‌دانیم تقلب صورت نگرفته است و سؤال ما اینجا است  که چرا شما می‌دانستید تقلب امکانپذیر نیست همچنان این شعار را ادامه دادید و مردم را به خیابان‌ها کشاندید.

وی افزود: شورای نگهبان در انتخابات 88 اقدام جدیدی را انجام داد و آن این بود که وقتی شنیده می‌شد اظهار تردید از سوی برخی از افراد نسبت به انتخابات می‌شود و من پیشنهاد کردم و به تمام نامزدها نامه نوشتم که نامزدها می‌توانند در شورای نگهبان هم در روز انتخابات یک نماینده داشته باشند و این در حالی است که نمایندگان نامزدها فقط می‌توانند فقط بر سر صندوق‌ها حاضر باشند که این موضوع مورد استقبال واقع شد و هر چهار نامزد نمایندگان خودشان را معرفی کردند و از همان صبح روز جمعه در شورا مستقر شدند و همه امکانات در اختیارشان بود و مرتب با ما در تماس بودند و گزارشات و شکایات را برای ما ارسال می‌کردند و ما نیز بلافاصله بررسی و به آنها اعلام نتیجه می‌کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در پایان روز جمعه و نیمه‌های شب برخی از اینها اعلام کردند که مشکلی وجود نداشته و رفتند و یک نفر از اینها تا صبح در شورای نگهبان باقی ماند و نماز صبح را در آنجا خواند و بعد رفت  ما از وی پرسیدیم که مشکلی نبود گفت نه.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان در ادامه گفت:‌ نمایندگان هر چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که روز انتخابات در شورا مستقر بودند صبح روز شنبه فردای انتخابات و هنگامی که هنوز نتایج بخش اعظمی از آرا اعلام نشده بود به ما اعلام کردند که هیچ مشکلی در روند برگزاری انتخابات مشاهده نکردند.

* حتی یک گزارش مستند و حقوقی از تقلب ارائه نشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما از نمایندگان نامزدهای معترض خواستیم که مستندات خود را درباره تقلب اعلام کنند، چراکه قانون می‌گوید باید اعتراضات، مستند از سوی معترضان ارائه شود، اما حتی یک گزارش مستند و حقوقی نیز به ما اعلام نشد.

کدخدایی با اشاره به اینکه در قانون فرصتی برای ارائه اعتراضات از سوی نامزدهای معترض پیش‌بینی شده است، گفت: در سال ۸۸ پیشنهادی مطرح شد که درباره فرصت به نامزدها جهت اعتراضات‌شان تدبیری اندیشیده شود که در این راستا نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم و درخواست کردیم که مهلت دریافت مستندات نامزدهای معترض ۵ روز تمدید شود که ایشان نیز موافقت کردند، از این‌رو حتی فراتر از زمان قانونی به این نامزدها فرصت داده شد و نتایج قطعی انتخابات پس از اتمام فرصت داده شده اعلام شد.

وی ادامه داد: یک روز به پایان مهلت مجدد برای نامزدها جهت اعتراض، شخصی از جانب یکی از آنها به شورای نگهبان آمد و گفت که نامزد مذکور عنوان داشته است که اگر اقدامات پیشنهادی‌اش درباره بازشماری آرا از سوی شورا صورت گیرد حاضر است نتیجه انتخابات را بپذیرد.

* پذیرش مشروط پیشنهاد نامزد معترض توسط شورای نگهبان 

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما پیشنهاد ایشان را که حاوی چک کردن تعرفه‌ها و بازشماری برخی صندوق‌های رأی بود پذیرفتیم و به ایشان پاسخ دادیم هرچند که این کار چند ماه طول می‌کشد اما شورا این کارها را انجام می‌دهد مشروط به آنکه شما مکتوب اعلام کنید که پس از چک کردن تعرفه‌ها و بازشماری بخشی از آرا نتایج انتخابات را خواهید پذیرفت.

* همان نامزد از پیشنهادش سرباز زد

وی با تأکید براینکه تدابیری که شورای نگهبان در سال ۸۸ برای انتخابات ریاست جمهوری اندیشید در هیچ انتخابات دیگری وجود نداشته است، اظهار داشت: در پی پیشنهاد نامزد معترض، شورای نگهبان اعلام کرد که حاضر است  ۱۰ درصد صندوق‌های آرا را در مقابل دوربین‌های تلویزیونی بازشماری کند اما خود نامزد مذکور و نمایندگانش از عملی کردن پیشنهادشان سر باز زدند؛ در این صورت شورای نگهبان چه کار دیگری می‌توانست انجام دهد؟

* در بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌ها تغییر محسوسی در نتایج رخ نداد

کدخدایی با تأکید براینکه در بازشماری که شورای نگهبان درباره ۱۰ درصد از صندوق‌ها انجام داد هیچ تغییر محسوسی در نتایج به دست نیامد در ادامه در پاسخ به سؤال مجری درباره اینکه اگر درباره تخلفات، مدرک ارائه می‌شد، آیا این شورا حاضر به ابطال انتخابات بود؟ گفت: بله، شورای نگهبان قطعاً‌ با مشاهده مدارک مربوط به تخلفات، اعتراضات را می‌پذیرفت زیرا این شورا اصرار بر روی نظر خود ندارد و وظیفه خود را پاسداری از آرای مردم می‌داند.

وی با تصریح براینکه شورای نگهبان مکلف است نتایج صحیح آرا را در صورت پیروزی هر نامزدی اعلام کند، خاطرنشان کرد:‌ دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد که نشستی با نمایندگان ستادهای انتخاباتی کاندیداها برگزار خواهد کرد و از شورای نگهبان، وزارت کشور نیز در این باره دعوت به عمل آمد.

سخنگوی شورای نگهبان  گفت:‌ رهبر معظم انقلاب مدیریت جلسه را برعهده من گذاشتند و بنا بر این شد که هر کس پنج دقیقه صحبت کند که جلسه بسیار صمیمانه‌ای بود و اعضا خاطرات خود را از مقام معظم رهبری نیز مطرح کردند.

* نماینده ستاد نامزد معترض گفت که امکان تقلب نیست

وی با یادآوری اینکه نماینده ستاد نامزد معترض در آن جلسه اظهار داشت که این ستاد مطمئن است در انتخابات تقلب نشده و اساساً امکان آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نکته مهم در آن جلسه تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای قانون بود و به ما و وزارت کشور تأکید کردند که شکایات دقیق و کامل بررسی شود تا حقی از کسی زائل نشود.

کدخدایی گفت: در آن جلسه، نمایندگان برخی ستادها نسبت به تأیید صلاحیت یکی از نامزدها اعتراض کردند که رهبری پاسخ دادند بحث تأیید صلاحیت، موضوع دیگری است.

وی با اظهار تعجب از تأکید برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بر ابطال انتخابات حتی پس از برگزاری جلسه نمایندگان‌شان با مقام معظم رهبری و اذعان آنها بر سلامت انتخابات افزود: هیچکدام از ستادهای نامزدهای معترض مدارک جدیدی از تخلف در انتخابات به همان چند موردی که روز انتخابات فرستاده بودند، برای ما ارسال نکردند.

* «تدلیس سیستماتیک» شیک است ولی مبنای حقوقی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره عبارت «تدلیس سیستماتیک» که بعدها از سوی عده‌ای به عنوان تخلف اصلی در انتخابات ۸۸ یاد شد، گفت: قانون، تخلفات و جرائمی را که می‌تواند نسبت به انتخابات اثرگذار باشد معرفی کرده است و ما نمی‌توانیم از خود، خلق واژه کنیم؛ هرچند ممکن است برخی واژه‌ها «شیک» باشند اما باید دید مبنای حقوقی آن چیست؟

* رفتارهای خودشان در دوران مسئولیتشان مصداق تدلیس سیستماتیک است

وی ادامه داد: بسیاری از رفتارهای برخی از همین آقایان در دوران مسئولیت خودشان مصداق تدلیس سیستماتیک است؛ پس اینکه بیاییم واژه خلق کنیم و در رسانه‌ها بدمیم چه معنی دارد؟

کدخدایی گفت: من همان زمان که بحث پخش سیب‌زمینی بین مردم مطرح شده بود خدمت یکی از آقایان رفتم و گفتم شما یک نمونه روشن به ما ارائه دهید که آنچه پخش سیب‌زمینی می‌نامید روی نتایج آرا تأثیر گذاشته باشد، اما هیچ سند و مدرکی نتوانستند ارائه دهند؛ در حالیکه چنین کارهایی ممکن است در دولت‌های مربوط به همین آقایان هم صورت گرفته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه مواجهه دولت‌های مستقر با انتخابات ریاست جمهوری پس از چهار سال اول استقرار در ادوار مختلف بیان داشت: طبیعتاً در چنین مقاطعی تبلیغات نامزدهای دیگر محدودتر است، چرا که اخبار رئیس جمهور مستقر کشور از نشست‌های رسمی و دیدارها منتشر می‌شود و قانونگذار نیز تکلیفی در قبال آن مشخص نکرده است، همانطور که درباره نمایندگان مجلس نیز هنگام مبارزات انتخاباتی طبیعی است که فرصت‌های نماینده کنونی به جهت ایراد نطق در مجلس و دیگر فعالیت‌ها با دیگر نامزدها برابر نیست.

* هنوز منتظر پاسخ نامزدهای معترض نتایج انتخابات ۸۸ هستیم

سخنگوی شورای نگهبان  با تأکید براینکه شورای نگهبان هنوز منتظر شنیدن پاسخ نامزدهای معترض سال ۸۸ درباره پذیرش نتایج انتخابات است، گفت: روند فتنه ۸۸ را باید از پیش از برگزاری انتخابات تا روز ۹ دی بررسی کنیم.

* عوامل فتنه به مردم پاسخ دهند چرا به حق‌الناس خدشه و به بیت‌المال زیان وارد کردند؟

وی با اشاره به اینکه ویژگی فتنه این است که حق و باطل را با هم درمی‌آمیزد و دشمن را دوست اعلام می‌کند، اظهار داشت: این درخواست از سوی همه مردم که از فتنه ۸۸ آسیب دیدند مطرح است که عوامل فتنه پاسخ دهند چرا به حق‌الناس خدشه و به بیت‌المال زیان وارد کردند؟

* نامزد معترض می‌گفت تنها اگر به نفع من رأی دهید، نتایج انتخابات را می‌پذیرم 

کدخدایی در ادامه گفت: شما وقتی به محکمه می‌روید به قاضی می‌گوید الا و لابد باید به نفع ما رأی دهید؟ یا اینکه می‌گویید مدارک و مستندات را ببین و براساس حق قضاوت کن؟ این در حالی است که در انتخابات سال ۸۸ یک نفر می‌گفت تنها اگر به نفع من رأی داده شود نتایج انتخابات را می‌پذیرم در حالیکه ما باید بدانیم که همیشه حق با ما نیست.

وی عنوان داشت:‌ اگر فرضاً ایشان به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شد، آیا بازهم شورای نگهبان را که مرجع تأیید صحت انتخابات بوده است قبول نداشت؟ چرا زمانی که خودشان مسئولیت داشتند مصوبات شورا را می‌پذیرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود درباره یوم‌الله ۹ دی گفت: رخدادهای عاشورای سال ۸۸ احساسات همه با هر گرایش مذهبی و سیاسی را جریحه‌دار کرد.

وی تصریح کرد: معترضان اگر اعتراضی دارند حق نداشتند به مقدسات توهین کنند و اگر مسلمان هستند نباید اعتقادات طرف مقابل را مخدوش کنند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با تأکید براینکه مردم، دیگر پس از اتفاقات روز عاشورای ۸۸ نتوانستند تحمل کنند و بساط فتنه را جمع کردند، گفت: فارغ از گرایش‌های سیاسی، مردم همه از بی‌حرمتی به مقدسات خسته شده بودند و با یک جوشش مردمی به صحنه آمدند و موضوع را به پایان بردند که البته غیر از حضور مردم هم پایان دادن به فتنه امکانپذیر نبود چرا که جمهوری اسلامی همواره متکی به حمایت مردم بوده است و این اثبات شده است که هرجا نظام با خطر مواجه شده مردم به صحنه آمده و آن تهدید را رفع کرده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها