لاوروف: بهبود روابط روسیه و آمریکا در شرایط کنونی ممکن نیست

لاوروف: بهبود روابط روسیه و آمریکا در شرایط کنونی ممکن نیست
يکشنبه 10 دی 1396 - 14:32

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: بهبود روابط روسیه و آمریکا در شرایط کنونی که روحیه روس ستیزی سیاستمدارهای حاکم بر آمریکا را فراگرفته است، امکان پذیر نیست.

العالم - آمریکا

لاوروف گفت: این مساله (روحیه روس ستیزی) اجازه پیشرفت در حل مسائل مهم برای دو کشور را نمی دهد و تنش بیشتر در عرصه بین المللی بوجود می آورد. 

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی اینترفاکس با بیان اینکه واشنگتن اقدامات غیردوستانه علیه مسکو انجام می دهد، گفت: اجرای قانون مقابله با کشورهای مخالف آمریکا از طریق اعمال تحریم ها، بطور اجتناب ناپذیری بر روابط روسیه و آمریکا تاثیر می گذارد. 

لاوروف افزود: با این حال مقامهای آمریکایی توان کشور خود را در مورد روسیه درست ارزیابی نمی کنند. اقتصاد روسیه به رغم تلاش های آنها نه فقط با وضع موجود خود را سازگار کرده بلکه به وضع سابق خود و آغاز رشد بازمی گردد.

وی ادامه داد: روسیه به هر اقدام خصمانه علیه خود و اتباعش پاسخ مناسب داده است و در آینده نیز چنین رفتار می کند. با این حال امیدواریم که مقامهای آمریکایی به مرور زمان به بی فایده بود نه فشار بر روسیه پی ببرند. هر قدر طرف آمریکایی از این خیال واهی که روسیه را می توان با تدابیر محدود کننده و نمایش قدرت نظامی ترساند زودتر خلاص شوند برای همه از جمله خود آنها بهتر خواهد شد. 

وی گفت: این امر نه فقط بر فضای روابط روسیه و آمریکا تاثیر مثبت می گذارد بلکه امکان حل موثرتر مسائل منطقه ای و جهانی فرا روی جامعه جهانی را فراهم می کند.

لاوروف هفته گذشته نیز در جلسه شورای فدراسیون روسیه با اشاره به آمادگی کشورش برای بهبود روابط با آمریکا یادآوری کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیروز در کنفرانس مطبوعاتی به آمادگی مسکو برای رفع اختلافات با واشنگتن اشاره کرد. اما از طرف آمریکا هیچ پیشرفتی در این مساله مشاهده نمی شود.

شبکه راشاتودی در پایگاه اینترنتی خود به نقل از وزیر خارجه روسیه نوشت: اقدامات ضد روسی جدیدی را توسط آمریکا شاهد هستیم. کنگره آمریکا قانون جدیدی را برای مقابله با مخالفان این کشور از راه اعمال تحریم ها تصویب کرده که ماهیت ضدروسی دارد.

وی افزود: آمریکا سرکنسولگری روسیه در سافرانسیسکو را تعطیل و ساختمان پنج مرکز دیپلماتیک روسیه در این کشور را غصب کرده است.

لاوروف گفت: درصدد تشدید اختلافات با آمریکا نیستیم اما به هر اقدام ضدروسی این کشور بر اساس اصل اقدام متقابل پاسخ می دهیم. 

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود، آمریکا را به دخالت در انتخابات روسیه متهم کرد. 

روابط روسیه و آمریکا در سال های اخیر به دلیل مسائلی همچون مناقشه اوکراین تیره شده و واشنگتن چند بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده است.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها