۲۰۱۷، سال سبقت عربستان، امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط با اسرائیل

۲۰۱۷، سال سبقت عربستان، امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط با اسرائیل
دوشنبه 11 دی 1396 - 14:58

سال ۲۰۱۷ میلادی را چه بسا باید سال خیز برداشتن و سبقت عربستان و امارات و بحرین در مسیر عادی سازی علنی روابط خود با رژیم اسرائیل دانست.

العالم ـ فلسطین اشغالی

روزنامه الشرق قطر در شماره روز دوشنبه (امروز) به بررسی تحولات سال 2017 میلادی بویژه سیاست خارجی سه کشور عربستان، امارات و بحرین در قبال مسئله فلسطین پرداخت و نوشت: به طور حتم، نام سال 2017 در تاریخ به عنوان سال عادی سازی علنی روابط بحرین و عربستان و امارات با رژیم اسرائیل نوشته خواهد شد.

ماههای آخر سال 2017 میلادی سرشار از تحولات خیره کننده در روابط بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بویژه عربستان، امارات و بحرین با رژیم اسرائیل بود. با اینکه تماس بین این سه کشور با رژیم اسرائیل در طول سالهای گذشته تداوم داشت اما این تماس ها پشت درهای بسته و به طور پنهانی انجام می شد.

اما ماههای آخر سال 2017 میلادی، امارات و عربستان و بحرین همه خطوط قرمز در رابطه با عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را شکستند. ما شاهد سفرها و دیدارهای علنی دوجانبه، اظهار نظر و عزل سرایی آشکار دوجانبه آنها بودیم که هیچ کس تا آن زمان تصور آن را نمی کرد. همین امر باعث شد که "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسرائیل جلوی "ترزا می" نخست وزیر انگلیس بگوید: "کشورهای عربی زیادی اسرائیل را یک هم پیمان حیاتی می دانند و نه دشمن ". او همچنین گفت: "خبر خوشحال کننده این است که دیگران (کشورهای عربی) به طرز بی سابقه ای دور اسرائیل گردهم می آیند. این مسئله ای است که هرگز در زندگی ام تصور آن را نمی کردم".

عربستان تبلیغ کننده رسمی عادی سازی

در عربستان، حکومت آل سعود از مرحله عادی سازی علنی روابط با رژیم اسرائیل به شیوه برگزاری نشست ها و تماس ها در سطوح مختلف پا را فراتر گذاشت و کمپین تشویق و ترویج عادی سازی روابط با این رژیم را در رسانه های رسمی خود به راه انداخت. در همین راستا، سایت خبری ایلاف وابسته به عربستان با "گادی ایزنکوت" رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل به طور آشکار و صریح مصاحبه کرد تا با این کار، عادی سازی روابط را به طور رسمی اعلام کند.

با وجود اینکه این اولین مصاحبه در نوع خود با رسانه های سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نبود اما اولین باری بود که یک مسئول صهیونیستی در این سطح بالا با یک رسانه سعودی مصاحبه می کرد. این مصاحبه در مقر ستاد مشترک رژیم اسرائیل در شهر تل آویو برگزار شد. این مصاحبه نشان داد که یک تیم کاری سعودی به راحتی می تواند به فلسطین اشغالی برود و این امکان برای صهیونیست ها نیز فراهم است که به عربستان سفر کنند. این امر بیانگر همکاری موجود بین دو طرف است.

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الشرق قطر ،اما بدتر از آن، سکوت عربستان در قبال اقدام دونالد تراپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن شهر اشغالی قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل بود. حتی فاش شد که اقدام ترامپ با چراغ سبز و موافقت سران حکومت سعودی صورت گرفت.

سفرهای محرمانه سران حکومت سعودی به فلسطین اشغالی یا سفرهای سرتیپ انور عشقی به تل آویو یا ملاقات های ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی سعودی با مسئولان رژیم اسرائیل یا حتی دیدار مسئولان سعودی از یک کلیسای یهودی در پاریس، دیگر تعجب آور نیست زیرا "عربستان به بهانه مقابله با ایران به عنوان دشمن مشترک - از مرحله عادی سازی علنی پا را فراتر گذاشته و وارد مرحله ائتلاف راهبردی با رژیم اسرائیل شده است".

ناظران، تشدید سرعت عادی سازی علنی روابط با رژیم اسرائیل و سفرها و ملاقات های مسئولان سعودی و رژیم اسرائیل را به خاطر ماهیت رژیم سعودی در دوره جدید آن دانسته اند.

جمال الشبلی استاد علوم سیاسی دانشگاه الهاشمیه معتقد است: انگیزه های عربستان برای عادی سازی روابط با تل آویو به این تفکر اشتباه در محافل رژیم های سیاسی عربی باز می گردد که "راضی کردن اسرائیل، ضرورتا به معنای آن است که آمریکا از این یا آن کشور راضی خواهد بود".

امارات، قویترین عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل

اما درخصوص امارات همین کافی است که به صحبت های سایمون هندرسون مدیر برنامه سیاست های خلیج فارس در مرکز سیاست خاور نزدیک واشنگتن نگاهی بیاندازیم.

هندرسون امارات را کشوری توصیف کرد که مستحکم ترین عادی سازی روابط را با رژیم اسرائیل دارد. وی در پاسخ به این سوال که کدام کشور عربی و به طور مشخص کشور شورای همکاری خلیج فارس بیشترین عادی سازی روابط را در حال حاضر با رژیم اسرائیل دارد، گفت: مستحکم ترین روابط اسرائیل در منطقه خلیج فارس با امارات است.

ماه گذشته میلادی، شاهد حضور علنی تیم ورزشی رژیم اسرائیل در مسابقات جام جهانی جودو در امارات بود. مسئولان اماراتی به "دلایل امنیتی" برای ورود و حضور تیم رژیم اسرائیل به امارات تنها شرط کردند که "نمادهای اسرائیلی نظیر بالابردن پرچم و نواخته شدن سرود وجود نداشته باشد". اما دیری نپایید که مسئولان اماراتی برای مهار خشم رژیم اسرائیل به خاطر خودداری "رشاد المشجری" جودوکار اماراتی از دست دادن با رقیب اسرائیلی خود و بالانرفتن پرچم این رژیم همراه با پرچم سه کشوری که جایگاههای نخست را کسب کردند، مجبور شدند تا وارد عمل شوند. مسئولان اماراتی عذرخواهی کرده و وعده دادند که سال آینده پرچم رژیم اسرائیل بالاخواهد رفت و سرود این رژیم نواخته خواهد شد. همزمان "محمد بن ثعلوب" رئیس فدراسیون جودوی امارات نیز به سرعت به همتای خود در رژیم اسرائیل به خاطر نتایج ورزشکاران این رژیم در این رقابت ها تبریک گفت.

کشور امارات در مسیر عادی سازی روابط خود با رژیم اسرائیل، به همکاری نظامی و امنیتی نیز توجه دارد. ماه مارس سال گذشته شاهد مشارکت نیروی هوایی امارات و نیروی هوایی رژیم اسرائیل در مانور هوایی یونان بود. چنین مشارکتی برای دومین بار در کمتر از یکسال انجام می شد زیرا در این سال (2017) خلبانان رژیم اسرائیل با اماراتی ها در مانور "پرچم سرخ" در آمریکا نیز شرکت کردند. بر اساس گزارش ارتش آمریکا، هدف از این مانور "تقویت همکاری بین کشورها و محافظت از آمادگی های مشترک و قدرت کار دوجانبه بود".

همکاری درسطح نظامی به این مانورها محدود نشد بلکه امارات از مهمترین کشورهای شورای همکاری است که سلاح و تجهیزات نظامی از رژیم اسرائیل خریداری کرد. امارات سامانه های دفاع موشکی و دستگاههای جنگ الکترونیک از تل آویو خرید.

بحرین و جسارت عادی سازی روابط

اما بحرین جسورترین کشور عرب در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود زیرا جهان عرب - هنوز از اقدام "حمد بن عیسی آل خلیفه" شاه بحرین در محکوم کردن تحریم رژیم اسرائیل از سوی جهان عرب و اعلام قصد او برای عادی سازی علنی روابط با این رژیم و تاکیدش به مرکز صهیونیستی "شمعون ویزنتال" در لس آنجلس مبنی بر اجازه به اتباع بحرین برای سفر به فلسطین اشغالی بیدار نشده بود - که فرزند شاه بحرین به نمایندگی از پدرش در این کنفرانس حضور یافت.

پیش از دیدار فرزند شاه بحرین با دانشجویان یهود، گروه موسیقی بحرین سرود رژیم اسرائیل و آمریکا و بحرین را در این کنفرانس نواخت. اما خیز برداشتن آشکار بحرین برای عادی سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی در جریان سفر علنی یک هیئت 24 نفره بحرینی به فلسطین اشغالی نمایان گشت.

این هیئت متشکل از اعضای جمعیت موسوم به "این بحرین است" بود که با پیام صلح شاه بحرین رهسپار فلسطین اشغالی شد. این سفر بدون توجه به خشم گسترده مردمی در جهان عرب و فلسطین به تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر انجام شد.

کاربران در شبکه اجتماعی توییتر خشم خود را از این سفر علنی هیئت بحرینی به فلسطین اشغالی ابراز داشتند که همزمان با اعتراضات جهان اسلام به تصمیم ترامپ صورت گرفت. فعالان بحرینی نیز تاکید کردند که اعضای این هیئت نماینده ملت بحرین نیستند.

پربیننده ترین خبرها