توطئه قطر و اسرائیل برای سرنگونی دولت موریتانی

توطئه قطر و اسرائیل برای سرنگونی دولت موریتانی
سه شنبه 26 ارديبهشت 1391 - 06:28

منابع مطبوعاتي در نواكشوت از طرح قطر و اسرائيل براي سرنگون كردن دولت محمد ولد عبدالعزيز رئيس جمهوري موريتاني خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، روزنامه الاخبار تحت عنوان كشف اطلاعات مربوط به طرح جريان هاي خارجي با هماهنگي رهبران سياسي موريتاني براي سرنگوني رئيس جمهور، از جزئيات اختصاصي طرح نظام جايگزن پرده برداشت.

اين روزنامه به نقل از منابع بسيار مطلع نوشت: رفتن نظام ولد عبدالعزيز ديگر يك آرزو براي سران مخالف يا تبليغات سياسي براي مانور جهت بدست آوردن دستاوردهاي سياسي نسيت بلكه به حقيقت تبديل شده است.

الخبر نوشت: نظام رئيس جمهور نخواهد توانست ماموريت خود را به اتمام برساند زيرا آمريكايي‌ها و فرانسوي ها تصميم خود را با امير قطر با هماهنگي با بارزترين چهره‌هاي سرشناس مخالف موريتاني قطعي كرده و با قطر و طرف‌هاي داخي و مخالفان درباره طرحي توافق كرده و در جريان آن تقسيم نقش‌ها و سهم سياسي در كشور صورت گرفته است.

اين روزنامه نوشت: اين طرح مبتني بر بسيج همه وسايل مادي و سياسي و ديپلماتيك و حتي نظامي براي تحميل خواسته ها بر نظام ولد عبدالعزيز با حمايت مالي كشور قطر است كه به دور از صحنه تنش‌ها باقي خواهد ماند و تحويل پول به اسلامگرايان از طريق كانال‌هاي شناخته شده و مطمئن صورت گيرد به گونه اي كه در محافل هماهنگي اين پول‌ها در واقع حمايت مالي ولد بمعماتو بازرگان و علي ولد محمد فال (رئيس جمهور اسبق) باشد.

طرح همچنين مبتني بر اين امر است كه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر در پوشش حوادث نواكشوت تاخير به خرج دهد و قطر همچنان سيگنال‌هاي مثبتي به نظام كنوني موريتاني در چارچوب همكاري بين دو كشور بدهد و همزمان نيز مخالفان موريتاني براي بسيج مسالمت آميز مردم و پايگاه‌هاي مردمي درهمه جا تحت عنوان شعار سرنگوني نظام و رفتن آن در مدتي 15ماهه است.

يك منبع مطلع گفت: يكي از مفاد مورد توافق برخورداري آمريكا و فرانسه از مزاياي اقتصادي مهم و استحكام بيشتر روابط موريتاني با اين دو كشور است به گونه اي كه اين دو كشور در بسياري از پروژه هاي آينده در موريتاني در زمينه شيلات  ونفت و امنيت سواحل اولويت داشته باشند.

به نوشته روزنامه الاخبار، قطر و هم‌پيمان بين المللي اين كشور خواهان بازگرداندن معاويه ولد الطايع رئيس جمهور اسبق به موريتاني با برخورداري از همه حقوق سياسي و تضمين عدم پيگرد قضايي او هستند.

اين طرح همچنين بر مرحله انتقالي كوتاهي به رياست علي ولد محمد فال رئيس جمهور اسبق تاكيد مي كند تا دولت وحدت ملي با مشاركت همه احزاب مخالف تشكيل شود.

منبع ياد شده گفت: براساس اين طرح، بهتر خواهد بود كه رئيس جمهوري آينده موريتاني از جنبش اسلامي موريتاني باشد. چپگراهاي حاضر در فرانسه و آمريكا و بازرگانان نقش مهمي در فعال سازي جبهه بين المللي ايفا مي كنند كه دل به قطعيت رفتن نظام بسته اند و از بين آنها عبدالقدوس ولد اعبيدنه دوره گرد و محمد ولد بوعماتو مقيم مغرب و رهبران سياسي بلندپايه هستند.

برپايه اين گزارش، همچنين كشورهاي ذيربط دل به سرنگوني حتمي ولد عبدالعزيز در سطح داخلي از طريق فرماندهان نظامي بلندپايه اي بسته اند كه با سرنگوني ولد الطايع، برخي از آنها خانه نشين شده اند و برخي ديگر نيز با تحويل گرفتن قدرت از سوي ولد عبدالعزيز رئيس جمهور بازنشسته شده اند.

اين روزنامه اما در زمينه نقش رژيم صهيونيستي در این ماجرا نوشت اسرائيل درحالي كه نظام موريتاني با اين مخالفان سرسخت مواجه است تلاش مي كند تا با رئيس جمهور موريتاني از طريق سازمان‌هاي جوانان مدعي دفاع از حقوق الارقاء والزنوج در موريتاني تسويه حساب كند و اين سازمانها خطري واقعي براي ولد عبدالعزيز شده اند.

گفتنی است پیش از به قدرت رسیدن محمد ولد عبدالعزیز در موریتانی، رژیم صهیونیستی روابط نزدیک و همه‌جانبه‌ای با این کشور داشت که با انتخاب عبدالعزیز به این عنوان، روابط دیپلماتیک میان طرفین به پایان رسید و اکنون نوبت انتقام صهیونیست‌ها از ولد عبدالعزیز است.

چندی پیش نیز در سفر امیر قطر به موریتانی و سخنان گستاخانه وی در برابر رئیس جمهور این کشور، روابط طرفین به شدت آشفته شد تا جایی که

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها