درخواست سازمان ملل برای اجرای توافقنامۀ سیاسی در جمهوری دمکراتیک کنگو

درخواست سازمان ملل برای اجرای توافقنامۀ سیاسی در جمهوری دمکراتیک کنگو
دوشنبه 11 دی 1396 - 19:57

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از رئیس جمهوری کنگو خواست که به توافقنامۀ سیاسی خود با مخالفان پایبند باشد.

العالم - آفریقا

جوزف کابیلا رئیس جمهوری کنگو که از سال 2001 قدرت را در دست دارد، روز 31 دسامبر 2016 توافقنامه ای را با مخالفان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پایان سال 2017 و کناره گیری خود از قدرت امضاء کرد ولی هم اکنون اعلام می کند که انتخابات را به روز 23 دسامبر 2018 موکول کرده است.

دومین و آخرین دورۀ ریاست جمهوری کابیلا دسامبر 2016 پایان یافت و طبق توافقنامه باید پایان سال 2017 انتخابات را برگزار و خودش از قدرت کناره گیری می کرد.

مردم دیروز یکشنبه در اعتراض به تعویق انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کردند که در این تظاهرات اعتراض آمیز حداقل 8 نفر کشته شدند و ده‌ها نفر هم بازداشت شدند. در میان بازداشت شدگان 12 کودک وجود دارند. دولت در کینشازا و چند شهر دیگر تظاهرات را ممنوع کرده است ولی مردم همچنان تظاهرات می کنند.

دفتر گوترش در بیانیه ای اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل از همه گروه های متخاصم جمهوری دمکراتیک کنگو می خواهد که کاملاً به توافقنامه سیاسی 31 دسامبر 2016 پایبند باشند توافقنامه ای که تنها راه حل قابل اجراء برای برگزاری انتخابات ، انتقال مسالمت آمیز قدرت و برقراری صلح و آرامش در این کشور است.

در این بیانیه آمده است : دبیر کل سازمان ملل از دولت و نیروهای امنیتی می خواهد که خویشتندار باشند و به حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز مردم احترام بگذارند .

جمهوری دمکراتیک کنگو که سرشار از منابع طبیعی است، سال 1960 از بلژیک مستقل شد و از آن سال تاکنون هیچگاه انتقال مسالمت آمیز قدرت را تجربه نکرده است و همیشه نا آرام بوده است.

جوزف کابیلا سال 2001 پس از ترور پدرش لوران قدرت را به دست گرفت، قانون اساسی جمهوری دمکراتیک کنگو تعداد دوره های ریاست جمهوری را فقط به 2 دوره منحصر کرده است.

جوزف کابیلا

214

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها