شورای امنيت: بهبود اوضاع در سودان جنوبی مستلزم اجرای توافقنامه صلح است

شورای امنيت: بهبود اوضاع در سودان جنوبی مستلزم اجرای توافقنامه صلح است
سه شنبه 12 دی 1396 - 02:43

سازمان ملل متحد تاکید کرد هر گونه بهبود اوضاع در کشور آشوبزده سودان جنوبی مستلزم اجرای کامل و دقیق مفاد توافق نامه صلح سال دو هزار و پانزده است.

بنسیتو کیتا معاون امور صلحبانی دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت تاکید کرد حل و فصل مناقشه سودان جنوبی و بهبود اوضاع بشردوستانه فاجعه بار کنونی در چندین منطقه این کشور، تنها از طریق اجرای کامل توافق نامه صلح سال دو هزار و پانزده و تردد آزاد و  آسان نیروهای امدادرسان در مناطق مختلف این کشور است.
این مقام بین المللی با ابراز تاسف از افزایش موارد حمله به فعالان بشردوست در سودان جنوبی تاکید کرد این پدیده در حالی ادامه دارد که حدود شش میلیون نفر که نیمی از جمعیت سودان جنوبی را تشکیل می دهند از گرسنگی رنج می برند و نزدیک به دو میلیون تن از آنها با خطر قحطی روبرو هستند.
معاون امور صلحبانی سازمان ملل متحد ادامه داد در بیش از دویست حادثه ناگوار که در ماههای سپتامبر و اکتبر گذشته بر ضد فعالان بشردوست در سودان جنوبی اتفاق افتاد، بیش از یکصد مورد به نیروهای دولتی نسبت داده شده است. وی یادآوری کرد که در سال دو هزار و هفده دست کم نوزده فعال بشردوست حین انجام خدمت در این کشور جان خود را از دست داده اند.
بنسیتو کیتا تاکید کرد همه طرفهای دخیل در مناقشه سودان باید آتش بسی را که از ماه مه به طور یکجانبه توسط سالوا کر رئیس جمهور این کشور به اجرا گذاشته شده است، رعایت کنند تا بلکه زمینه برای انجام یک گفتگوی ملی شفاف و واقعا فراگیر مهیا شود. تحقق این هدف پیش از هر چیز مستلزم بهبود اوضاع امنیتی و بشردوستانه در سودان جنوبی است که آن هم فقط از طریق عمل به مفاد توافق نامه صلح این کشور امکان پذیر خواهد بود.
سازمان ملل متحد معتقد است توافق نامه جدید صلح در سودان جنوبی ، ابتکاری است که می تواند بارقه های امید را برای مردم این کشور که از سال 2013 با مناقشه مسلحانه و پیامدهای ویرانگر آن روبرو هستند، تقویت کند و شرایط را برای بازگشت میلیونها آواره به خانه هایشان فراهم گرداند. نزدیک به دو میلیون نفر از مردم سودان جنوبی از بیم جان خود و به امید یافتن شرایط بهتر زندگی زادگاه خود را ترک کرده و به نقاط دیگری در داخل کشورشان رفته اند و دو میلیون نفر دیگر نیز برای حفظ جان خود به کشورهای همسایه فرار کرده اند.
ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل نیز  از همه گروههای درگیر در سودان جنوبی خواست از ابتکاری که تشکیلات بین دولتی توسعه شرق آفریقا موسوم به ایگاد برای حل مناقشه سودان ارائه کرده است، حمایت کنند تا تلاشهای این گروه منطقه ای به نتیجه برسد.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از نیویورک،  کیتا تصریح کرد کار استقرار نیروی حفاظت منطقه ای وابسته به هیئت سازمان ملل متحد در سودان جنوبی اوایل سال دو هزار و هجده به پایان خواهد رسید.
دولت سودان جنوبی و گروههای شورشی این کشور ماه گذشته گذشته در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی که مقر اتحادیه آفریقا نیز در آن قرار دارد توافق نامه صلح جدید امضا کردند به امید این که بتوانند به جنگ داخلی چهار ساله این کشور که قربانیان و ویرانیهای زیادی بر جا گذاشته است، پایان دهند.
سودان جنوبی که جوانترین کشور جهان است سال 2011 به استقلال دست یافت اما این کشور از دسامبر سال 2013 با یک جنگ داخلی ویرانگر روبرو شد که تا کنون دهها هزار کشته و بیش از سه میلیون آواره بر جا گذاشته است.  در جنگ داخلی سودان جنوبی نیروهای وفادار به سالوا کر رئیس جمهور و ریک ماچار معاون پیشین رئیس جمهور سودان جنوبی با یکدیگر می جنگند. 
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها