مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

ایرانی‌ها 3 برابر میزان استاندارد، قند و شکر مصرف می‌کنند

ایرانی‌ها 3 برابر میزان استاندارد، قند و شکر مصرف می‌کنند
سه شنبه 12 دی 1396 - 11:59

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه ۶۰ درصد مردم کشور گرفتار اضافه‌وزن و چاقی هستند گفت: سرانه مصرف قند و شکر در ایران ۶۶ گرم در روز بوده و سه برابر مقدار توصیه‌شده و استاندارد توسط سازمان بهداشت جهانی است.

العالم - ایران / علمی

زهرا عبداللهی در همایش غذای سالم با محوریت شیرینی در زندگی سالم اظهار داشت: شیرینی در فرهنگ ایرانی جایگاه خاصی داشته و در همه مراسم‌ها از آن برای پذیرایی استفاده می‌شود ولی متأسفانه این مسئله حوزه سلامتی را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

وی با اشاره به شیوع اضافه‌وزن در کشور گفت: امروزه در کشور 60 درصد مردم ایران دچار اضافه‌وزن و چاقی بوده و میزان چاقی در کودکان زیر 5 سال نیز دوبرابر شده است که این مسئله خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر را افزایش می‌دهد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: مهم‌ترین مسئله که می‌تواند در این زمینه موردتوجه قرار  داد الگوی غذایی مردم است؛ چراکه مصرف بیش از حد و اندازه قند، نمک و چربی عوامل خطر تغذیه‌ای به شمار رفته و سبب ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی می‌شود.

عبداللهی تصریح کرد: کاهش مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر با توجه به این مسئله انجام شدنی است و باید توجه داشت که سرانه مصرف قند و شکر اکنون در ایران 66 گرم در روز است درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده، این رقم باید کمتر از 25 گرم در روز باشد.

وی عنوان کرد: ایرانی‌ها سه برابر مقدار استاندارد و توصیه‌شده مصرف قند و شکر داشته و اگر بخواهیم شیوع بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهیم باید بتوانیم تولید محصولات غذایی سالم را مدنظر قرار دهیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت اضافه کرد: ذائقه مردم ایران به سمت مصرف زیاد مواد شیرین است که به‌تدریج باید این ذائقه را اصلاح کرد. از طرفی برخی از روغن‌ها به دلیل اینکه اشباع بوده، سبب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

عبداللهی از ارتباط مستقیم عوامل خطر تغذیه‌ای و سرطان‌هایی همچون پانکراس و سینه گفت: باید  محصولات غذایی به سمت استفاده کمتر از قند و نمک و چربی باشد و ترجیحاً از آرد سبوس‌دار در پخت شیرینی استفاده کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها