با اشاره به بازگشایی گذرگاه‌های مرزی ایران و کردستان,

کردستان عراق: اقدام ایران نشانه گشایش قریب‌الوقوع بحران اربیل-بغداد است

کردستان عراق: اقدام ایران نشانه گشایش قریب‌الوقوع بحران اربیل-بغداد است
چهارشنبه 13 دی 1396 - 11:31

سخنگوی دولت منطقه کردستان عراق، تصمیم مقامات ایرانی مبنی بر بازگشایی گذرگاه‌های مرزی با این منطقه را نشانه گشایش قریب‌الوقوع در بحران اربیل و بغداد دانست.

العالم ـ عراق

پس از گذشت یک روز از انتشار خبر تصمیم مقامات ایرانی مبنی بر بازگشایی گذرگاه‌های مرزی با منطقه کردستان عراق (مرز پرویزخان)، «سفین دزی» سخنگوی دولت این منطقه، تاکید کرد که اربیل آماده گفت‌وگو با بغداد در چارچوب قانون اساسی درباره کلیه پرونده‌های مطرح است.

وی در گفت‌وگو با «العربی الجدید»، اظهار داشت: اقدام ایران در بازگشایی گذرگاه‌های مرزی با منطقه کردستان نشانه، گشایش قریب‌الوقوع در بحران میان بغداد و اربیل است. بویژه که این اقدام همزمان با اظهارات مثبت برادران مسئول در بغداد صورت گرفت.

در پی اقدام یکجانبه «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان در برگزاری همه‌پرسی جدایی در 25 سپتامبر 2017، بغداد در چارچوب اعمال حاکمیت کامل خود در گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها و با هدف تضمین وحدت و یکپارچگی ارضی عراق از تهران و آنکارا خواست مرزهای خود را به روی این منطقه ببندند. بنا به این درخواست، جمهوری اسلامی ایران، گذرگاه‌های مرزی رسمی با کردستان عراق را بست اما دیروز اعلام کرد که این گذرگاه‌ها را باز می‌کند.

دزی تصریح کرد: دولت کردستان از همین اکنون آماده مناقشه درباره پرونده‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی در چارچوب قانون اساسی و از طریق کمیته‌های تخصصی است.ما به حل و فصل قریب الوقوع بحران میان بغداد و اربیل خوشبینیم و گفت‌وگو هیچ جایگزینی ندارد. موضع ما آشکار است: گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی.

وی درباره اقدام اربیل در تحویل گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها به بغداد گفت: درباره این پرونده‌ها می‌توان بحث کرد و برادران در بغداد، به طور رسمی نگفته‌اند که گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها را تحویل خواهند داد. اصل این است که سازکان هواپیمایی عراق، بر فرودگاه‌های منطقه کردستان نظارت داشت و در نهایت منطقه کردستان آماده اداره مشترک این مراکز با بغداد و در چارچوب قانون اساسی است. اظهارنظرهای اخیر مقامات در بغداد نیز بیانگر یک تحول مثبت در این مسیر است.

«زانا سعید» عضو ائتلاف کردستانی نیز گفت: نشانه‌های گشایش دیده می‌شود و بغداد فهرست کارمندان منتسب به دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش و نیز کارمندان بخش‌های مربوط به سدها و آبها را خواسته است. کمیته‌های فنی کردستان نیز امروز (چهارشنبه) به بغداد می رسند تا امور فنی مختلف را با مقامات مسئول در دولت عراق بررسی کنند.

به گزارش فارس، بعد از بالا گرفتن تنش میان بغداد و اربیل در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی کردستان از عراق که بغداد آن را بر خلاف قانون اساسی دانست، دو طرف بر لزوم گفت‌وگو برای حل مشکلات میان دولت کردستان و دولت مرکزی عراق، تأکید دارند اما موانعی در این مسیر وجود دارد که به گفته مقامات منطقه کردستان، در حال رفع است.

پربیننده ترین خبرها