اردن ميزبان نشست وزيران امور خارجه كشورهای عربي درباره قدس

اردن ميزبان نشست وزيران امور خارجه كشورهای عربي درباره قدس
پنج‌شنبه 14 دی 1396 - 04:13

وزیر امور خارجه اردن روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور روز شنبه آینده میزبان نشست عربی در سطح وزیران امور خارجه برای بررسی پیامدهای تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی و انتقال سفارت آمریکا به قدس است.

وزارت امور خارجه اردن در بیانیه ای اعلام کرد ایمن الصفدی در گفتگوی تلفنی با وانگ یی همتای چینی خود تحولات منطقه و ساز و کار تقویت روابط امان و پکن را بررسی کرد.
الصفدی و وانگ یی بر ضرورت هماهنگی تلاش های بین المللی برای ایجاد دورنمای سیاسی به منظور حرکت به سوی پایان تنش در منطقه  از طریق پاسخگویی به مطالبات مشروع بین المللی و حق فلسطینیان در زمینه برخورداری از آزادی و یک کشور مستقل تاکید کردند.
وزیر امور خارجه اردن موضع چین را در حمایت از حقوق فلسطینیان و محقق شدن صلح فراگیر در منطقه بر اساس راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل به عنوان تنها راه برقراری صلح و ثبات ارزشمند توصیف کرد.
الصفدی تاکید کرد تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل هیچ تاثیر قانونی ندارد و کشورهای عربی با همکاری برای جلوگیری از پیامدهای این تصمیم از طریق یک اقدام بین المللی فراگیر تلاش می کنند و از جامعه بین المللی می خواهند کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس در چارچوب مرزهای سال 1967 را به رسمیت شناسند و به طور جدی برای برقراری صلحی فراگیر و عادلانه در منطقه تلاش کنند.
در بیانیه وزارت امور خارجه اردن آمده است وزیر امور خارجه این کشور همتای چینی خود را در جریان تلاش دیپلماتیک امان برای حل موضوع قدس از طریق مذاکرات و بر اساس قطعنامه های ذیربط بین المللی قرار داد. 
بر اساس قطعنامه های بین المللی هرگونه اقدام یکجانبه که شرایط و وضعیت جدیدی را بر قدس تحمیل یا هویت آن را تغییر دهد باطل است.
الصفدی خاطرنشان کرد اردن به تلاش و همکاری با کشورهای عربی و جامعه بین المللی برای برقراری صلح فراگیر منطقه ای که تضمین کننده احقاق حقوق فلسطینیان در آزادی و تشکیل کشور مستقل است ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه چین موضع ثابت کشورش را در حمایت از حقوق فلسطینیان ، راهکار تشکیل دو کشور و تلاش های بین المللی موثر برای حل تنش فلسطینیان و اسرائیلی ها اعلام کرد و نقش اردن را برای برقراری صلح ، امنیت و ثبات در منطقه ستود.
وزیران امور خارجه اردن و چین همچنین تازه ترین تحولات مربوط به جنگ با تروریسم و تلاش برای حل بحران سوریه را نیز بررسی و بر ضرورت حل سیاسی این بحران بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید کردند.
 

پربیننده ترین خبرها