تشدید اختلاف بین مصر و سودان +فیلم

شنبه 16 دی 1396 - 09:58

تنش در روابط مصر و سودان بار دیگر بر اثر اختلاف های موجود بین دو طرف بر سر مسائلی چون مسائل مرزی، امنیتی و برخی پروژه های مشترک مثل سد النهضه بالا گرفته است.

العالم - افریقا

به گزارش خبرنگار العالم در سودان، روابط مصر و سودان به دلیل ادامه کشمکش بین دو کشور و اختلاف بر سر مسائل متعدد همچنان دست‌خوش تنش است و هر بار پیچیده تر می شود. از جمله مسائل مورد اختلاف بین دو کشور، مرزها و امنیت و پروژه های مشترکی مثل سد النهضه است.

درپی بالا گرفتن اختلاف بین کشورهای مصر و سودان، خارطوم روز پنجشنبه سفیر خود را از قاهره برای رایزنی فراخواند.

وزارت امورخارجه مصر نیز اعلام کرد برای اتخاذ تدابیر مناسب درخصوص اقدام اخیر سودان، درحال ارزیابی این عمل خارطوم هستیم.

اقدام سودان چند روز پس از آن صورت می گیرد که «احمد ابوزید» سخنگوی وزارت امورخارجه مصر 21 دسامبر (30 آذر 96) ادعای سودان را مبنی بر حاکمیت این کشور بر مناطق سه گانه «حلایب»، «ابورماد» و «شلاتین» یا ادعای اشغال این مناطق از سوی مصر را رد کرده بود.

رسانه ها، هشتم آوریل 2016 خبری را منتشر کردند که براساس آن وزارت امورخارجه سودان مراتب اعتراض خود را به تعیین مرز دریایی میان عربستان و مصر اعلام کرده بود.

احمد ابوزید در پاسخ به این اقدام سودان اعلام کرد: مثلث حلایب بخشی از خاک مصر است که شهروندان مصری و زیر حاکمیت ما در آن سکونت دارند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که دیدار اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از سودان جنگ لفظی میان خارطوم و قاهره را تشدید کرده است.

از مهم ترین قراردادهایی که در جریان سفر اردوغان به این کشور آفریقایی و عربی امضا شد، می توان به موضوع مدیریت جزیره «سواکن سودان» اشاره کرد، براساس توافق صورت گرفته میان آنکارا و خارطوم، اداره این جزیره به مدت 99 سال به ترکیه واگذار شد، اقدامی که خشم مصری ها را برانگیخته است.

208

پربیننده ترین خبرها