بازتاب راهپیمایی مردم ایران در محکومیت آشوبها در رسانه‌های انگلیس

بازتاب راهپیمایی مردم ایران در محکومیت آشوبها در رسانه‌های انگلیس
شنبه 16 دی 1396 - 12:16

رسانه‌ها و مطبوعات انگلیس امروز (شنبه) راهپیمایی های مردمی را در ایران در حمایت از نظام و محکومیت آشوبها را بطور گسترده بازتاب دادند و از آنها به‌عنوان نمایشی برای تجدید پیمان با حکومت یاد کردند.

العالم - اروپا

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این رابطه نوشت: ده‌ها هزار تن از طرفداران دولت روز جمعه در سراسر کشور راهپیمایی کرده و با دستگاه حاکمه روحانیت تجدید پیمان کردند. آن‌ها در این راهپیمایی 'آمریکا' دشمن شماره یک کشور را متهم کردند که آشوب‌های ضد دولتی را شعله‌ور کرده است.

این رسانه انگلیسی افزود: امام‌ جمعه تهران نیز در خطبه‌های خود از مسئولان خواست که آشوبگران را با قاطعیت مجازات کند. 

روزنامه دیلی تلگراف نیز در گزارشی تحت عنوان «ده‌ها هزار نفر برای حمایت از دولت به خیابان‌ها آمدند» نوشت: تظاهرکنندگان در شهرهایی راهپیمایی کردند که در روزهای گذشته شاهد اعتراض علیه گرانی و فساد بود.

این روزنامه انگلیسی افزود: جمعیت در قم، اهواز و کرمانشاه پرچم‌های ایران را به اهتزاز درآورده و تصاویری از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران و شعارنوشته‌هایی با مضمون «مرگ بر آشوبگر» حمل می‌کردند.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی در این باره نوشت: تلویزیون ایران صحنه‌هایی از را اهواز مرکز استان خوزستان نشان داد که مردم در آن در حال راهپیمایی بر روی پلی بودند که دو قسمت شهر را به هم متصل کرده و شعارنوشته‌هایی در حمایت از نظام حمل می‌کردند. همچنین تصاویری از راهپیمایی در شهرهای ایلام در غرب و اراک در مرکز کشور به نمایش درآمد.

سایر مطبوعات و رسانه‌های گروهی انگلیس از جمله فایننشال تایمز و دیلی میل نیز راهپیمایی مردم ایران را در محکومیت آشوبگران بازتاب گسترده دادند.

رسانه‌های انگلیسی بطورکلی از همان ابتدای ناآرامی‌ها بااحتیاط سخن گفته و به 'احتمال' خطرناک شدن این وقایع بسنده کردند. اکثر این رسانه‌ها بازتاب تحولات اخیر را به استناد به اخبار صدا و سیما و رسانه‌های داخلی انعکاس داده بیکاری جوانان، فساد و گرانی را عامل اصلی ناآرامی‌ها توصیف کردند.

شبکه‌های انگلیسی در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی تحولات اخیر و تفاوت‌های آن با ناآرامی‌های سال 88 پرداختند اما در آنها نکته‌ای فراتر از مطالب گفته‌شده توسط رسانه‌های داخل کشور بیان نشد.

آنها برخلاف رسانه‌های آمریکایی، رویکرد تحلیلی کمتری را پی گرفتند و مطالب خود را به سرانجام این تحولات موکول کردند.

در این میان، نشریه ایندیپندنت در یادداشتی به قلم پاتریک کاکبرن درباره واکنش تند ایران برای کنترل ناآرامی‌ها هشدار داد و عنوان کرد که این اقدام می‌تواند به آمریکا و اروپا بهانه‌ای را برای فشار بیشتر علیه ایران به بهانه نقض حقوق بشربدهد. 

به نوشته نشریه انگلیسی، این در حالیست که اروپا و آمریکا در مورد محاصره و ایجاد قحطی در یمن توسط نیروهای تحت رهبری سعودی اقدامی نکرده‌اند.

اواخر هفته گذشته و در پی شکل گرفتن راهپیمایی‌های مردمی در محکومیت آشوبگران، اخبار مربوط به تحولات ایران بسرعت به صفحات آخر جراید انگلیس منتقل و یا بطورکلی محو شد.

اکثر رسانه‌های انگلیس به بازتاب راهپیمایی حامیان نظام پرداختند و کمتر از تحرکات آشوبگران اخباری را منعکس کرده‌اند.

راهپیمایی های مردمی در حمایت از نظام جمهوری اسلامی و اعلام وحدت و همدلی آحاد مردم و مسئولان در دفاع از آرمان‌های انقلاب، دیروز (جمعه) در شهرهایی چون تهران، و شهرستان های قرچک، پیشوا، شهریار، ملارد، دماوند، فیروزکوه، ورامین، پردیس، بهارستان، ری، شمیرانات، قدس، پاکدشت، رباط‌ کریم و اسلامشهر در استان تهران و همچنین در تبریز و کرمان برگزار شد. 

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها