آغاز انتخابات پارلمانی بخش تُرک نشین قبرس

آغاز انتخابات پارلمانی بخش تُرک نشین قبرس
يکشنبه 17 دی 1396 - 13:50

بخش تُرک نشین جزیره قبرس امروز یکشنبه انتخابات پارلمانی زودهنگام خود را آغاز کرد.

العالم - اروپا

پارلمان بخش تُرک نشین جزیره قبرس 50 کرسی دارد و انتخابات پارلمانی این بخش از جزیره پس از شکست مذاکرات اخیر بین مقامات تُرک و یونانی برگزار می شود.

مقامات بخش شمالی تُرک نشین و بخش جنوبی یونانی نشین جزیره قبرس از سال 1974 مذاکرات خود را برای متحد کردن دو بخش مجزای این جزیره آغاز کرده اند.

ترکیه از سال 1974 بخش شمالی جزیره قبرس را برای جلوگیری از الحاق این بخش به یونان تحت کنترل خود درآورده است. بخش شمالی جزیره قبرس " جمهوری تُرک شمال قبرس " نامیده می شود که فقط دولت آنکارا این بخش را به رسمیت می شناسد.

مساحت بخش تُرک نشین جزیره قبرس شامل 38% از خاک این جزیره می شود و 300 هزار نفر جمعیت دارد و دو حزب " وحدت ملی " و " دمکرات" این بخش را اداره می کنند.

مراکز رأی گیری از ساعت 06:00 به وقت گرینویچ درب های خود را به روی تُرک ها باز کردند و و ساعت 16:00 به وقت گرینویچ درب های خود را خواهند بست .

کارشناسان معتقدند که حزب دمکرات به ریاست "سردار دنکتاش" – فرزند "رئوف" مؤسس جمهوری تُرک شمال قبرس – به علت اختلافات درون حزبی شاید نتواند بیش از 5% آراء را به دست بیاورد.

مهمترین احزاب رقیب در انتخابات پارلمانی بخش تُرک نشین جزیره قبرس حزب "وحدت ملی" ، حزب چپ " جمهوری" و حزب " خلق " هستند.

انتخابات ریاست جمهوری یونان نیز روز 28 ژانویه 2018 در بخش یونانی نشین جزیره قبرس برگزار خواهد شد.

آخرین مذاکرات مقامات تُرک و یونانی تحت نظارت سازمان ملل متحد 6 ماه پیش بی هیچ نتیجه ای پایان یافت که علت شکست مذاکرات تأکید مقامات یونانی بر لزوم خروج 45 هزار نظامی تُرک از جزیره قبرس بود.

214

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها