سفیر اتریش: تلاش می کنیم آمریکا در برجام باقی‌ بماند

سفیر اتریش: تلاش می کنیم آمریکا در برجام باقی‌ بماند
دوشنبه 18 دی 1396 - 17:30

سفیر اتریش در ایران می‌گوید که به‌عنوان یک کشور بی‌طرف همه تلاش خود را می‌کنیم تا کنگره و دولت آمریکا متقاعد شوند که در برجام باقی بمانند.

العالم ـ اروپا

در نشست خبری که به مناسبت یکصد و شصتمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و اتریش امروز (دوشنبه) در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، اشتفان شولز، سفیر اتریش در ایران با اشاره به پیشینه تاریخی روابط دو کشور گفت:‌ روابط ایران و اتریش به 7 قرن پیش باز می‌گردد و در طول این سال‌ها هیچ جنگی بین طرفین نبوده و هیچ وابستگی سیاسی هم ایجاد نشده است. روابط فرهنگی دو کشور ریشه در دوره صفوی دارد و امروز 30 هزار ایرانی در اتریش زندگی می‌کنند که در مشاغل پزشکی و مهندسی و غیره مشغول هستند.

وی افزود: ما اولین پیمان اروپا با ایران را به امضا رساندیم. شولز با بیان اینکه آنچه باعث موفقیت این قرارداد شده است این است که دو طرف به‌صورت هوشمندانه بر مفاد متمرکز بودند، گفت: دولت وقت ایران در دهه 1850 با ایجاد ظرفیت برای جبران عقب‌ماندگی در آن دوران تلاش کرد. ایران و ژاپن همزمان تصمیمی راهبردی برای اصلاحات گرفتند که باعث تغییرات ساختاری در هر دو کشور شد.

سفیر اتریش در ایران ادامه داد:‌ اتریش دوست قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد ایران است. سفارت اتریش در تمام دوره انقلاب دایر بود، اولین مجروحان شیمیایی ایران به اتریش اعزام می‌شدند و اولین تشخیص پزشکان اتریشی درباره حمله شیمیایی در سازمان ملل ثبت شد. اولین مقام عالی‌رتبه اروپایی که پس از انقلاب و پس از تحریم‌ها به ایران سفر کرد، رئیس جمهویی اتریش بود. همچنین بانک اتریشی در سال 2017 به عنوان اولین بانک اروپایی یک میلیارد یورو خط اعتباری (برای کار در ایران) گشود.

شولز با اشاره به تأکید اتریش بر توسعه بخش خصوصی در ایران به عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی رهبر عالی ایران گفت:‌ این طرح ایران را تشویق می‌کند که کارهای عقب‌مانده را هرچه سریعتر دنبال کند که این طرح باعث ایجاد اشتغال و چرخه اقتصادی خواهد شد.

سفیر اتریش ادامه داد: اتریش از سیاست‌های روحانی برای اصلاحات اقتصادی حمایت می‌کند و آمادگی خود را برای توسعه و حمایت از بخش خصوصی اعلام می‌کند. ایران باید فورا ایجاد اشتغال کند و بنگاه‌های کوچک و متوسط کلید این کار هستند.

وی افزود: ایران دوران فرصت‌های بی‌نظیر و افزایش درآمدهای حقیقی را تجربه خواهد کرد، مشروط به اینکه اصلاحات درست را اجرا کند و اتریش این آمادگی را دارد که در این دوران گذار روابط را به دوره پیش از تحریم بازگرداند.

اشتفان شولز با اشاره به آموزش فنی و حرفه‌ای عمیق در اتریش گفت: مدل ترکیبی آموزشی در کلاس درس و محیط کار از نقاط قوت اروپا است. اتریش خوشبین است که ایران یک طبقه متوسط از بنگاه‌های کوچک را دارد.

وی مهمترین اتفاق دوران جدید را پیمان برجام خواند و افزود: اتریش از اینکه فرصت میزبانی این نشست را داشت به خود می‌بالد که البته هزینه‌های قابل توجهی داشت. اتریش این حق را برای خود قائل است که از بازیگران برجام بخواهد برای حفظ آن بکوشند.

سفیر اتریش گفت: ما به‌عنوان یک کشور بی‌طرف همه تلاش خود را می‌کنیم تا کنگره و دولت آمریکا متقاعد شوند که در برجام باقی بمانند. درباره مهلت 22 دی‌ماه توسط کنگره کماکان خوشبین هستیم و علایمی در تأیید برجام مشاهده می‌شود.

وی درباره تحولات داخلی ایران گفت: ما از سیاست‌های رئیس جمهوری ایران مبنی بر تقویت فضای باز حمایت می‌کنیم.

سفیر اتریش گفت: ما در سال 2018 مراسم مختلفی در سفارت اتریش و ایران در دو کشور خواهیم داشت و سفرا به‌نوعی خواهرخواندگی خواهند داشت. ما جشنواری غذایی را در تهران خواهیم داشت و در اواسط سال، یکصد‌و‌هفتادوپنجمین سالگرد فتح قله دماوند توسط ایران و اتریش را خواهیم داشت و من به همراه رئیس سازمان گردشگری به فتح قله خواهیم رفت.

اشتفان شولز ادامه داد:‌ ارکستر سمفونی بزرگ ایران و اتریش در جشنواره فجر حضور خواهند داشت.

وی در خصوص وضعیت ویزای اتریش برای ایرانیان گفت:‌ به عنوان سفیر آرزو دارم که تعداد ویزاهای صادر شده هرساله دو برابر شود. حضور 30 کارمند در سفارت که برای صدور روادید کار می‌کنند نشانگر اهتمام ما به این موضوع است. در سال گذشته 1600 دانشجوی ایرانی در اتریش داشتیم و همزمان صدور روادید به‌صورت قابل توجهی افزایش یافت. در دوره‌ای زمان دریافت روادید 4 ماه بود که با برون‌سپاری بخش قابل توجهی از امور سفارت، این مدت زمان به دو تا سه هفته رسیده است. اما تعداد قابل توجهی از افراد از گرفتن روادید برای مهاجرت استفاده می‌کنند که این موضوع باعث طولانی‌شدن روند صدور روادید شده است.

وی در خصوص موانع بانکی بعد از برجام برای ایران و چشم‌انداز آن گفت: این مسئله دو بعد دارد. از یکسو ما تحریم‌های ثانویه آمریکا را داریم که منجر به احتیاط سرمایه‌گذاران می‌شود و از سوی دیگر ایران در حال خروج از تحریم‌های 20 ساله است. وقتی شرکت‌های اتریشی بخواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند همراه با ریسک خواهد بود که این موضوع موانعی را برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد و ما در حال گفتگو با طرف ایرانی برای کاهش این ریسک‌ها هستیم. انطباق قوانین ایران برای گسترش روابط با دنیا بسیار مهم است که از جمله آن‌ها قانون بانکی جدید است که هنوز تصویب نشده است.

سفیر اتریش افزود:‌ ایران کلیه شرایط لازم برای تبدیل‌شدن به قدرت برتر و بلامنازع منطقه را دارد و من خوشبین هستم که رونق کسب‌و‌کار از سیاست‌های آقای روحانی است.

سفیر اتریش با اشاره به خوشحالی مردم ایران از انعقاد برجام و انتظار آن‌ها از نتیجه سریع برجام گفت: بر همین اساس یأس مردم ایران از عدم تحقق سریع مفاد برجام و پایان تحریم‌ها را درک می‌کنم. از دید ما بازار اقتصاد ایران، اقتصاد کارایی است و شما در ایران می‌توانید با یک کامیون از مرز یک استان به استان دیگر بروید و این زمانی مهمتر می‌شود که بازار 400 میلیونی منطقه را در نظر بگیریم. تغییر ساختارها گاهی با درد همراه است. شاید برخی بیکاری کارگران در نتیجه آزادسازی اقتصادی را داشته باشیم اما این پیش‌زمینه پویایی سریع اقتصاد ایران و استارت‌آپ‌ها خواهد بود. مردم ایران صبر داشته باشند و به دولت اعتماد کنند و به گفتمان عمیق با دولت بپردازند.

به گزارش تسنیم، رایزن بازرگانی سفارت نیز در خصوص حجم مبادلات دو کشور گفت: روند تبادلات تجاری مثبت بوده و حجم صادرات ایران تصاعدی بوده و تنوع صادرات نیز افزایش یافته است. صادرات ایران در 9 ماه سال گذشته 110 میلیون یورو بوده و صادرات اتریش 230 میلیون یورو که صادرات ایران 8 برابر شده و صادرات اتریش 20 درصد افزایش یافته است. در سال گذشته 1100 شرکت اتریشی و 500 شرکت ایرانی از ما مشاوره گرفتند. در حال حاضر ساخت بیمارستان، اتوبان و مترو پروژه‌های بلندمدت ما هستند.

پربیننده ترین خبرها