گفت وگوی موگرینی و وزیرخارجه آلمان درباره ایران

گفت وگوی موگرینی و وزیرخارجه آلمان درباره ایران
دوشنبه 18 دی 1396 - 21:26

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه دیدار کردند و در باره مسائلی از جمله ایران و برجام گفت وگو کردند.

العالم ـ اروپا

نمایندگی آلمان در اتحادیه اروپا با اعلام این خبر افزود که در این دیدار دو طرف درباره مسائل جاری اروپایی، منطقه ای و جهانی از جمله ایران گفت وگو کردند. جزئیات بیشتری از این گفت وگوها منتشر نشده است. 
این در حالی است که با نزدیک شدن موعد اعلام تصمیم دوباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام، توجهات به این موضوع و اقدامات احتمالی بعدی آمریکا در این زمینه مورد معطوف شده است. 
قرار است اواخر هفته جاری نشستی با حضورمحمد جوادظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وموگرینی و وزیران خارجه سه کشور انگلیس ، فرانسه و آلمان در بروکسل برگزار شود. بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: این نشست به دعوت خانم موگرینی صورت می گیرد و هدف از آن صرفا بررسی اجرای برجام است.
درهمین حال ، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در کنفرانسی در تهران گفت: رییس جمهوری آمریکا در یک سال گذشته برای از بین بردن برجام کارهای بسیاری انجام داده و حتی ممکن است با تلاش هایی که می خواهد انجام دهد در چند روز آینده برجام از بین برود که در این زمینه منطقه و جامعه بین المللی باید آمادگی لازم را داشته باشد.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران برای همه سناریوها درباره حفظ یا خروج آمریکا از برجام خود را آماده کرده است، گفت منطقه ما بیشترین ضرر را از خروج آمریکا از برجام خواهد دید.
همچنین سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران روز دوشنبه گفت: ایران تا زمانی به برجام متعهد است که برای‌ او منفعت داشته باشد و اگر منفعتی نداشته باشد دلیلی برای پایبندی نداریم. 
به گزارش ایرنا، وی در حاشیه دومین کنفرانس امنیتی تهران افزود: اگر آمریکایی‌ ها تعلیق تحریم ‌ها را تمدید نکنند، این مساله به معنای خروج از برجام است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: باید دید اروپایی ‌ها چطور با سیاست ترامپ برخورد می ‌کنند، اگر آن ها استقلال خود را حفظ کنند و در برابر تحریم ‌ها و تصمیم آمریکا مقاومت کنند شرایط به یک نحوی است و اگر اروپایی ‌ها بخواهند تحت فشار آمریکا در چارچوب سیاست ‌های آن کشور حرکت کنند شرایط به گونه دیگری خواهد بود.
موگرینی در گزارش کار سال 2017 خود، دفاع از برجام در سال گذشته میلادی را لحظاتی دشوار برای 'چندجانبه گرایی' نامید و تاکید کرد که این اتحادیه (در سال 2018) همچنان به تلاشهای خود برای اجرای برجام توسط همه طرفها ادامه خواهد داد. به نظر می رسد که موضوع برجام در سال 2018 نیز همچنان از مسائل مورد بحث میان اروپا و آمریکا خواهد بود و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها بر لزوم اجرای تعهدات توسط همه طرفها تاکید کرده است.

پربیننده ترین خبرها