درگیری نمایندگان عراق، پارلمان را به تعطیلی کشاند

درگیری نمایندگان عراق، پارلمان را به تعطیلی کشاند
دوشنبه 18 دی 1396 - 21:42

 تنش و درگیری بین شماری از نمایندگان پارلمان از دو فراکسیون اتحاد قوا و فراکسیون صدری ها، جلسه امروز را تعطیل و به یکشنبه آینده موکول کرد.

العالم ـ عراق

به نوشته خبرگزاری 'الفرات نیوز' ارگان خبری جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار الحکیم، درگیری هنگامی شروع شد که 'مثنی السامرائی' به جای نماینده مستعفی از اتحاد قوا وارد جلسه شد و درصدد سوگند قانونی برآمد.
نمایندگان جریان صدر با این اقدام مخالفت کرده و آن را غیر قانونی دانستند و به دلیل اصرار مثنی السامرائی، بین تعدادی از نمایندگان صدری ها و فراکسیون اتحاد قوا درگیری شد.
'سلیم الجبوری' رییس پارلمان که در عین حال ریاست فراکسیون اتحاد قوا را نیز بر عهده دارد، به رغم تلاش برای حفظ آرامش جلسه، سرانجام ادامه نشست مجلس را به روز یکشنبه آینده موکول کرد.
بین نمایندگان مجلس عراق درخصوص استعفای بحث برانگیز مطشر السامرایی از نمایندگی پارلمان عراق و جایگزین شدن مثنی السامرائی به جای او که مورد حمایت اعضای اتحاد قوا است، اختلاف نظر وجود دارد.
درهمین راستا 'ریاض الغالی' از اعضای جریان صدر طی نامه ای که به امضای 34 نماینده رسیده، از هیات رییسه پارلمان خواسته است که چگونگی استعفای مطشر السامرایی به کمیسیون حقوقی پارلمان ارجاع شود.
از طرفی برخی گزارش ها حاکیست که سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق از مهمترین حامیان جایگزین شدن مثنی السامرایی به جای مطشر السامرایی در نمایندگی پارلمان است.
براساس یک گزارش منتشر شده، مثنی السامرایی از مدیران سابق بانک خصوصی 'الورکا' است که علیه او اتهامات فساد متعددی مطرح شده و برهمین اساس فعالیت این بانک در عراق از 2009 متوقف شد.
'خالد العبیدی' وزیر دفاع سابق عراق، سال گذشته در جریان استیضاح او در پارلمان، از مثنی السامرایی به عنوان یکی از چهره های فساد اداری و مالی عراق یاد کرده بود.
به گزارش ایرنا، طرح استعفای بحث برانگیز مطشر السامرایی و جایگزین کردن نام مثنی السامرایی در این برهه به جای نماینده قبلی به ویژه که همه در انتظار تصویب قانون انتخابات و برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن در مارس 2017 هستند، سوال برانگیز شده است.
پیشتر برخی رسانه های عراقی گفته بودند که تعدادی از فراکسیون ها در پارلمان عراق به بهانه عدم بازگشت آوارگان به مناطق اصلی سکنای خود که اکثریت آنها را اهل سنت تشکیل می دهند، در صدد تعویق انتخابات هستند.

پربیننده ترین خبرها