پس از مذاکره با همسایۀ جنوبی..

کره‌شمالی: درباره سلاح هسته‌ای‌مان گفتگو نمی‌کنیم

کره‌شمالی: درباره سلاح هسته‌ای‌مان گفتگو نمی‌کنیم
چهارشنبه 20 دی 1396 - 00:13

کره شمالی روز سه شنبه پس از برگزاری نخسین مذاکرات خود با کره جنوبی ظرف مدت بیش از دو سال گذشته اعلام کرد درباره تسلیحات هسته ای خود با سئول گفتگو نخواهد کرد زیرا هدف از این تسلیحات فقط آمریکا است و نه "برادران" آنان در کره جنوبی.

العالم - آسیا

به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، کره شمالی پس از مذاکراتی 11 ساعته، در بیانیه ای مشترک متعهد شد کاروانی بزرگ را به بازی های المپیک زمستانی پیونگ چانگ  کره جنوبی اعزام کند اما از پیشنهاد سئول برای مذاکره درباره خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره به شدت انتقاد کرد.

مقامات دو طرف اعلام کردند توافق کردند برای حل مشکلات و جلوگیری از مناقشات احتمالی در بحبوحه تنش های روزافزون برسر برنامه کره شمالی در جهت دستیابی به موشک های هسته ای با قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا، بار دیگر نشست برگزار کنند اما پیونگ یانگ اعلام کرد خلع سلاح، بخشی از گفتگوها نخواهد بود.

 ری سون گون  مذاکره کننده ارشد کره شمالی گفت: هدف از همه تسلیحات ما ازجمله بمب های اتمی، بمب های هیدروژنی و موشک های بالستیک، صرفا آمریکا و نه برادران ما (در کره جنوبی)، چین یا روسیه.

وی که ریاست کمیته وحدت صلح آمیز کره شمالی را به عهده دارد افزود: این از مسائل مورد بحث بین کره شمالی و کره جنوبی نیست و مطرح شدن آن پیامدهایی منفی خواهد داشت و بر پیشرفت خوب امروز تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد حضور کره شمالی در بازی های المپیک فرصتی برای این رژیم خواهد بود تا به ارزش پایان یافتن انزوای بین المللی خود از طریق عاری سازی هسته ای پی ببرد.

وزارت وحدت کره جنوبی به رغم این اظهارات ری سون گون اعلام کرد معتقد است روابط بین کره شمالی و کره جنوبی و مجموعه گام هایی توافق شده در مذاکرات روز سه شنبه دو کشور می تواند منجر به گفتگو درباره  راه حلی اساسی  برای مسئله هسته ای شبه جزیره کره شود.

وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: ما در  این زمینه با آمریکا، چین، ژاپن و دیگر همسایگان همکاری خواهیم کرد.

در این بیانیه آمده است، کره جنوبی از کره شمالی خواست است اقدامات خصمانه خود را که به تنش ها دامن می زند متوقف کند.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها