كارشناس انگليسي:

سازمان ملل براي حل بحران بحرين مداخله كند

سازمان ملل براي حل بحران بحرين مداخله كند
يکشنبه 31 ارديبهشت 1391 - 05:18

لندن (العالم) ـ كارشناس انگليسي در امور خاورميانه تاكيد كرد: تنها راه حل بحران بحرين دخالت سازمان ملل متحد و اعزام ناظران براي پي بردن به واقعيت سركوب مردم و شهدا و برگزاري همه پرسي مردمي در اين كشور است.

مايك دايبول يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: بعيد است كه رژيم بحرين به اصلاحات و دموكراسي واقعي تن دهد.

مردم بحرين مخالف وحدت با عربستان

كارشناس انگليسي امور خاورميانه با اشاره به اين كه طرح وحدت اقدام نااميدانه آل خليفه براي حفظ قدرت است، تاكيد كرد كه هيچ وحدتي ميان بحرين و عربستان سعودي مشروعيت ندارد زيرا مردم مخالف آن هستند.

دايبول گفت: رژيم بحرين فاقد مولفه هاي دموكراتيك است چرا كه نخست وزير از 41 سال پيش در اين سمت است بنابراين به منظور تغيير ماهيت كل رژيم بحرين و انتقال به دموكراسي به اصلاح ريشه اي در اين كشور نياز است. 

ضرورت كنار رفتن نخست وزير بحرين
 
وي افزود: نخست وزير مغز متفكر و طراح تلاش براي وحدت با عربستان است و كنار رفتن او به منظور برقراري دموكراسي و اجراي اصلاحات واقعي ضروري است.

اين كارشناس با اشاره به اين كه آل خليفه مشروعيت مردمي ندارد، اظهار داشت: در بحرين به جاي اين كه خاندان حاكم نخست وزير را تعيين كند بايد اكثريت قاطع نخست وزير را برگزينند. 

وي رژيم بحرين را به براه انداختن تجمعي از كارمندان دولت و كارگران خارجي در ميدان الفاتح در حمايت از وحدت متهم كرد.

دايبول افزود: طرح اتحاد بين بحرين و عربستان از حمايت مردم بحرين برخوردار نيست از ين رو شايد رژيم بتواند حمايتي براي اين طرح بدست آورد اما نمي توان تظاهرات گسترده اخير عليه اين طرح را ناديده گرفت.

طرح اتحاد به ضرر عربستان تمام مي شود

وي تصريح كرد: تظاهراتي كه در منامه عليه اين طرح برپا شد برابر با 30 ميليون نفر از تظاهركنندگان در لندن است اين طرح يك طرح سعودي است و به ضرر آن تمام خواهد شد زيرا عربستان از مشكلات داخلي نيز رنج مي برد.

اين كارشناس انگليسي گفت: حدود نيمي از ساكنان بحرين در تظاهرات عليه وحدت شركت كردند و سعودي ها و حتي شخصيت هايي كه در رژيم هستند به اين نوع وحدت با بحرين تمايل ندارند زيرا از سرايت مشكلات در بحرين به عربستان مي ترسند.

دايبول هشدار داد كه اگر رژيم به خواسته هاي مردم بحرين توجه نكند اين كشور به وضعيت بدتري دچار خواهد شد و طرح وحدت در چارچوب تبليغات رسانه اي براي منحرف كردن نگاه ها از مساله اساسي يعني دموكراسي در بحرين مطرح شده است. 

تغيير مواضع انگليس و آمريكا

وي با اشاره به اينكه پادشاه بحرين به شركت در مراسم شصتمين سالگرد تاجگذاري ملكه انگليس دعوت شده است، افزود: دولت انگليس به علت اين دعوت در وضعيت دشواري قرار گرفته است.

دايبول تاكيد كرد: تحولي در موضع انگليس و آمريكا رخ داده است و آمريكايي ها مي دانند كه رژيم كنوني نمي تواند ثبات بيشتري براي ناوگان پنجم آن در بحرين تامين كند.

اين كارشناس اظهار داشت: انگليس ميلياردها دلار سلاح به عربستان مي فروشد و انتظار مي رود وضعيت به اين شكل ادامه پيدا نكند چرا كه نياز است عربستان اصول دموكراسي در جهان اسلامي و عربي را بپذيرد.

وي خواستار پايان حمايت انگليس از رژيم آل خليفه شد و گفت: راه حل درباره اتحاد تنها از طريق همه پرسي مردمي خواهد بود و بعيد است مقامات منامه اين اقدام را به طور واقعي انجام دهند.

28/س14:46 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها