در نشست اخیر جي 8

مواضع روسيه درباره ايران و سوريه برغرب چربيد

مواضع روسيه درباره ايران و سوريه برغرب چربيد
يکشنبه 31 ارديبهشت 1391 - 09:36

كارشناس امور روسيه از به كرسي نشاندن مواضع مسكو در باره ايران و سوريه در نشست گروه 8 (جي 8)، خودداري معنا دار پوتين از شركت در اين نشست و سخنان تند مدودف در باره احتمال جنگ هسته اي در منطقه خبر داد، و از آن به عنوان موفقيت ديپلماسي روسيه نام برد.

مسلم شعيتو يكشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم اظهار داشت: مسكو به حل سياسي بحران سوريه و حمايت از طرح كوفي عنان نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه، تاكيد دارد و روسيه كشورهاي غربي را به ويژه در اجلاس اخير گروه 8 نسبت به موضع خود متقاعد كرده است.

وي گفت: روسيه توانست در رابطه با برنامه هسته اي ايران نيز مواضع خود را به غرب بقبولاند و اين امتيازي براي مسكو در برابر غرب است.

شعيتو افزود: در مقابل اين موفقيت روسيه، اين موضوع مطرح است كه ايران موضع ملايمي اتخاذ و اطلاعات مفصلي درباره برنامه صلح آميز خود ارائه كند و همچنين دخالت نظامي يا استفاده از زور وجود نخواهد داشت.

وي خاطرنشان كرد روسيه توانست در اين زمينه ها امتيازات مهمي از گروه 8 بگيرد.

شعيتو گفت: روسيه قبل از اجلاس گروه 8 بر اين اساس كه سران كشورهاي عضو اين گروه ممكن است اوضاع را به سمت اتخاذ موضعي عليه نظام سوريه و برنامه صلح آميز هسته ايران سوق بدهند، سخناني در رابطه با مواضع خود بيان كرد كه تند به شمار مي رود.

وي افزود: ديميتري مدودف نخست وزير روسيه با سخنان و مشاركت خود در اين اجلاس خواست پيام هايي ارسال كند به طوري كه مشاركت روسيه در اين اجلاس به نخست وزير و نه ولاديمير پوتين رئيس جمهور محدود شد و اين مسئله به علت اهميت اجلاس گروه 8 مفاهيم بسيار مهمي دارد.

شعيتو اظهار داشت: مفهوم اول اين است كه روسيه معتقد است گروه بريكس (كشورهاي داراي سريعترين رشد اقتصادي جهان يعني برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي) مهم تر از اجلاس گروه 8 است.

اين كارشناس تصريح كرد: مفهوم دوم به انتخابات آينده آمريكا مربوط مي شود و روسيه نمي خواهد به باراك اوباما فرصتي براي استفاده از حضور ولاديمير پوتين رئيس جمهور اين كشور در اين اجلاس بدهد.  

وي به سخنان مدودف در باره منطقه خاورميانه و جنگ منطقه اي كه ممكن است با استفاده از سلاح هسته اي رخ دهد، اشاره كرد و گفت: اين پيام براي جلوگيري از دخالت نظامي مستقيم يا غيرمستقيم در امور سوريه و ايران واضح و روشن است و روسيه توانست امتيازات آشكاري از گروه هشت در اين اجلاس درباره حمايت از راه حل سياسي در سوريه بدست آورد.
 
شعيتو افزود: آنگونه كه برخي رسانه هاي عربي تمايل دارند القا كنند، تغيير و تحولي در موضع روسيه وجود ندارد و موضع اين كشور از آغاز بحران سوريه ثابت بوده است.

نشست سران گروه 8 با هدف بررسي بحران بدهي اروپا و ديگر مسائل بين المللي شامگاه جمعه (29 ارديبهشت) در كمپ ديويد در يكصد كيلومتري واشنگتن پايتخت آمريكا آغاز شد.

سران هشت كشور آمريكا، انگليس، كانادا، ايتاليا، فرانسه، آلمان، ژاپن و روسيه و نيز تني چند از مقامات بلندپايه اتحاديه اروپا در در اين نشست در مورد مسائل مهم بين المللي گفت وگو كردند.

 

28/س19:27

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها