اعتراف ائتلاف عربستان به افزایش قدرت پدافندی یمن

اعتراف ائتلاف عربستان به افزایش قدرت پدافندی یمن
چهارشنبه 20 دی 1396 - 14:36

کارشناس امور نظامی عربستان اعتراف کرد که ائتلاف متجاوز سعودی دریافته است که میزان توانمندی پدافند هوایی جنبش انصارالله یمن بسیار بالا رفته است.

العالم ـ عربستان سعودی

«عبدالله غانم القحطانی» کارشناس امور نظامی عربستان سعودی اعلام کرد که توانمندی‌های دفاعی جنبش انصار‌الله یمن به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری «اسپوتنیک» در روز سه‌شنبه (دیروز) اظهار داشت: توانمندی‌های دفاعی انصارالله پیشرفت کرده است و ائتلاف عربی اخیرا دریافته‌ که حوثی‌ها در پدافند هوایی نیز پیشرفت کرده‌اند. آنها هنوز موشک «سام 7» را که یک موشک ساخت روسیه و ضدهوایی است و برد آن به 3700 متر می‌رسد، در دست دارند.

این کارشناس امور نظامی در عربستان سعودی در ادامه به مسئله هدف‌گیری جنگنده‌های ائتلاف از سوی انصارالله در یمن و انتشار تصاویر شلیک یکی از این موشک‌ها به سوی جنگنده سعودی اشاره کرد و بدون اشاره به این ادعای عربستان که یمن در محاصره کامل است، مدعی شد: حوثی‌ها از خارج از یمن به این تسلیحات مجهز می‌شوند و طرفی که به حمایت از آنها معروف است، ایران است که یا سلاح‌هایی را که در اختیار دارد به دست حوثی‌ها می‌رساند یا از خارج آنها را خریداری می‌کند و به یمن قاچاق می‌کند و ضرورتا از داخل ایران این اقدام صورت نمی‌گیرد و از هر مکان دیگری می‌تواند چنین کاری کند.

وی تاکید کرد: توانمندی‌های حوثی‌ها در مقایسه با آغاز جنگ، بسیار پیشرفته‌تر شده است. این پیشرفت، محرمانه نیست وقتی که ائتلاف متوجه شد که آنها موشک سام-7 دارند، این پیشرفت را نشان داد زیرا در آغاز جنگ آنها چنین موشکی نداشتند.

قحطانی درباره تعامل ائتلاف عربی با اوضاع جدید در یمن گفت: این تعامل به شیوه‌های مختلف می‌تواند باشد. به عنوان نمونه ائتلاف می‌تواند کاری کند که حوثی‌ها نتوانند، هواپیماهای ما را شکار کنند و از طریق استفاده از سلاح‌های هوشمند خود در ارتفاعات مختلف، مناطق مختلف را هدف قرار دهد زیرا ضرورتا نباید از آسمان یمن این هدف‌گیری‌ها صورت گیرد.

به گزارش فارس، نیروی پدافند هوایی یمن بامداد روز دوشنبه موفق شد یک جنگنده اف-15 را در آسمان صنعاء (پایتخت)، با یک فروند موشک زمین به هوا هدف بگیرد و تصاویر این هدف‌گیری نیز در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شد.

عصر یکشنبه نیز شبکه المسیره یمن اعلام کرد که پدافند هوایی ارتش یمن و انصارالله جنگنده انگلیسی «تورنادو» عربستان را در آسمان شهرستان «کتاف» در استان صعده واقع در شمال یمن منهدم کرده است. تصاویر این هدف‌گیری نیز در فضای مجازی منتشر شد.

سرتیپ ستاد «خلبان ابراهیم الشامی» فرمانده نیروی هوایی یمن نیز پیشتر نیروهای ائتلاف سعودی را از ادامه تجاوز به حریم یمن بر حذر داشته و اعلام کرده بود که معادله در روزهای آینده تغییر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها