تظاهرات مردمی در تونس، سودان و الجزائر در اعتراض به گرانی

تظاهرات مردمی در تونس، سودان و الجزائر در اعتراض به گرانی
چهارشنبه 20 دی 1396 - 16:23

دامنه اعتراضات مردمی به شرایط سخت زندگی و معیشتی گسترش یافت و کشورهای تونس ، سودان و الجزائر امروز صحنه تظاهرات مردمی بود.

العالم- جهان اسلام                     

عامل اصلی این اعتراضات بودجه مصوب شده دولت ها برای سال جاری 2018 و همچنین مالیات های سنگینی است که بر کالاهای مصرفی حیاتی وضع شده است و همه مردم به خصوص قشر کم درآمد را درگیر فراهم کردن قوت روزانه خود کرده است.

همزمان با اعتراضاتی که در تونس و سودان برگزار شد الجزایر نیز صحنه تحرکات  و درگیری هایی با نیروهای امنیتی بود زمانی که پزشکان در صدد برپایی تظاهرات در الجزیره پایتخت برآمدند. علاوه بر آن بحران و وخامت اوضاع در دو بخش حمل و نقل و آموزش الجزایر حاکی از وضع مشابه است.

پرشکان مقیم الجزائر تحرکات اعتراضی خود را افزایش دادند. این اعتراضات از دو ماه قبل آغاز شد و معترضان لغو خدمات مدنی و نظامی را خواستار شدند. پرشکان تجمع کردند و تصمیم ممنوعیت برپایی تظاهرات را نادیده گرفتند. بدون مجوز در خیابان های پایتخت تظاهرات کردند و با پلیس درگیر شدند و در جریان این درگیری ها 2 پزشک زخمی شدند.

دولت الجزائر از اوایل هفته کنونی مصوبه ممنوعیت واردات 851 نوع محصول را اجرایی کرد. دولت الجزایر واردات محصولاتی را قدغن کرد که بخش داخلی نیز قادر به تولید آن است و از خروج بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار صرفه جویی می کند.

در تونس نیز یوسف الشاهد نخست وزیر درک کرد تظاهرات به مسیر خشونت پیش می رود بنابراین درخواست آرامش کرد.

الشاهد افزود اوضاع اقتصادری در تونس سخت است ولی در سال جاری به تدریج بهبود می یابد هرچند که سال سختی برای تونسی ها خواهد بود.

سودان نیز از این قاعده مستثنی نبود و مقامات این کشور لهجه آرام و برخورد نرم با معترضان به افزایش بهای نان را در دستور کار قرار دادند. مردم سودان بیش از یک هفته است که در اعتراض به گرانی و افزایش بهای نان دست به تظاهرات زده اند

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها