كانادا: ترامپ به زودی خروج آمريكا از نفتا را اعلام می كند

كانادا: ترامپ به زودی خروج آمريكا از نفتا را اعلام می كند
پنج‌شنبه 21 دی 1396 - 02:00

دولت کانادا روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به زودی خروج کشورش را از توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا یا آلنا اعلام خواهد کرد.

منابع آگاه اعلام کردند به احتمال زیاد ترامپ اواخر همین ماه و همزمان با از سرگیری مذاکرات میان آمریکا، کانادا و مکزیک درباره به روزسازی پیمان نفتا که از سال هزار و نهصد و نود و چهار به اجرا درآمد، خروج آمریکا را از این پیمان اعلام می کند. 
دونالد ترامپ که طی مبارزات انتخاباتی آمریکا پیوسته تلاش کرد خود را طرفدار ملی گرایی اقتصادی نشان دهد، به صاحبان شرکتهای تولیدی و کارخانجات آمریکایی وعده داده است شرایطی فراهم کند که بتوانند مشاغل خود را در داخل آمریکا حفظ کنند.  دولت جرج بوش پدر رئیس جمهور اسبق آمریکا مذاکرات مربوط به انعقاد توافق نامه پیمان تجارت آزاد نفتا را آغاز کرد و بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 1994  آن را با کشورهای کانادا و مکزیک امضا کرد تا به این ترتیب یکی از بزرگ ترین مناطق تجاری آزاد جهان تشکیل شود. کارشناسان معتقدند این پیمان تجاری ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در این سه کشور آمریکای شمالی را پویاتر کرده است. اما از نظر دونالد ترامپ نفتا یکی از بدترین توافق نامه های تجارت آزاد است که آمریکا تا کنون امضا کرده و با این کار زمینه را برای انتقال مشاغل زیادی از آمریکا به مکزیک که نیروی کار ارزان دارد، فراهم کرده است. 
مذاکرات نفتا در حالی میان سه کشور پیگیری می شود که تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خارج کردن کشورش از نفتا همچنان بر این  توافق نامه همچنان سنگینی می کند هر چند برخی از تحلیلگران معتقدند به رغم همه تردیدها و بدبینیهایی که ترامپ در قبال این پیمان دارد، در نهایت اصل این پیمان حفظ خواهد شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها