توئیت تامل برانگیز مقام قطری درباره بحران خلیج فارس و شبه جزیره کره

توئیت تامل برانگیز مقام قطری درباره بحران خلیج فارس و شبه جزیره کره
پنج‌شنبه 21 دی 1396 - 03:03

«حمد الکواری» معاون نخست وزیر قطر چهارشنبه شب در توئیتی تامل برانگیز به مقایسه بحران موجود میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با شبه جزیره کره پرداخته است.

الکواری در این باره نوشت، کره شمالی گفت و گو را بدون پیش شرط پذیرفت، آمریکا از مذاکرات استقبال کرد، اما سوالی که در این جا مطرح می شود، آن است که ماموریت کشورهای عربی و کشورهای خلیج (فارس) در خصوص گفت و گوها چیست؟
وی با اشاره به پیش شرط گذاشتن کشورهای تحریم کننده قطر (عربستان، امارات، بحرین و مصر) افزود: ما گفت و گو با خود و همسایگانمان را نمی پذیریم، آیا این نشانه فقدان اعتماد به نفس نیست؟
معاون نخست وزیر قطر تصریح کرد: آیا بحران (کشورهای عربی) بدون مذاکرات حل وفصل می شود یا ما مخالف قوانین کلی روابط بین الملل هستیم.
کشورهای تحریم کننده قطر اول تیرماه گذشته، با میانجیگری کویت، فهرست شروط 13گانه خود برای از سرگیری روابط با قطر را به این کشور اعلام کردند. 
بر اساس اعلام رسانه‌ها، از جمله خواسته‌های کشورهای تحریم کننده، تعطیلی شبکه الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می‌رود.
مقام های قطری با رد اتهام این کشورها، پیش شرط های آنها برای از سرگیری روابط را مغایر با حاکمیت این کشور می دانند.
عربستان، مصر، امارات و بحرین 15 خرداد 96 با ادعای حمایت قطر از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند، موضوعی که دوحه همواره آن را تکذیب کرده است. 
اظهارات مقام قطری درحالی عنوان می شود که کره شمالی و جنوبی سه شنبه موافقت کردند گفت و گوهای نظامی را با هدف کاستن از تنش ها در مرزهای خود از سر گیرند.//منبع: ایرنا

پربیننده ترین خبرها