آناتولی: پنتاگون در حال تشکیل «ارتش» کردی در سوریه است

آناتولی: پنتاگون در حال تشکیل «ارتش» کردی در سوریه است
پنج‌شنبه 21 دی 1396 - 13:14

منابع ترکیه‌ای اعلام کردند که یک گروه جدید از تروریست‌ها که عمدتا از نیروهای کرد تشکیل شده‌اند و تحت آموزش‌های پیشرفته آمریکا قرار گرفته‌اند قرار است به زودی در مرز با سوریه مستقر شوند.

العالم-سوریه

گروهی از شبه‌نظامیان کرد که تحت آموزش نیروهای پنتاگون و سیا قرار گرفته‌اند به زودی تحت عنوان «ارتش شمال» در مرز سوریه مستقر خواهند شد.

برخی منابع محلی به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه اعلام کرده‌اند، گروه شبه‌نظامی «حزب کارگران کردستان» (پ‌. ک‌. ک) که ترکیه آن را گروهی تروریستی می‌داند، ظاهرا در حال آماده شدن برای راه‌اندازی یک ارتش کلاسیک است.

به گفته این منابع که به دلیل نگرانی‌های امنیتی خواستند نامشان فاش نشود، نیروهای موسوم به «گارد مرزی» که توسط نیروهای وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سیا آموزش دیده‌اند، ارتشی جدید هستند که «ارتش شمالی» نامیده می‌شود.

این منابع افزودند، این ساختار جدید عمدتا از نیروهای کرد «پ‌ک‌ک» و یا «حزب اتحاد دموکراتیک» (پ. ی. د) تشکیل شده که به بهانه مبارزه با داعش از ماه‌ها پیش در شمال سوریه فعال هستند.

«جوزف ووتل» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که قرار است آمریکا نیروهای مرزی در سوریه مستقر کند تا از «شورش دوباره نیروهای داعش» جلوگیری کند.

علاوه بر این، آمریکا قبلا گفته بود که به حمایت از نیروهای کرد در شرق دیرالزور سوریه ادامه می‌دهد.

پیش از این اعلام شده بود که یک گروه 400 نفری از تروریست‌ها ظاهرا در اردوگاهی در جنوب «الحسکه» در حال آموزش هستند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت، در این اردوگاه، هم آموزش‌های فنی و هم آموزش‌های نظری و همچنین آموزش‌های نظامی و تجهیزات پیشرفته در اختیار این نیروها، موسوم به «ارتش شمال» قرار می‌گیرد.

خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه از احضار کاردار آمریکا در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه خبر داد.

بنا بر این گزارش، دلیل احضار این دیپلمات ارشد آمریکایی انتشار گزارش‌های جدید از ادامه آموزش و تسلیح نیروهای کردی وابسته به پ. ک. ک بوده است.

آنکارا پ. ک. ک و گروه‌های کردی وابسته به آن از جمله پ. ی. د را سازمان‌هایی تروریستی می‌داند و پیش از این بارها از آمریکا خواسته تسلیح و آموزش آن‌ها در سوریه را متوقف کند.

دولت ترکیه پیشتر اعلام کرده بود «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قول داده روند آموزش و تسلیح کردها را متوقف کند. با این وجود در بودجه نظامی سال ۲۰۱۸ آمریکا ردیف جداگانه‌ای برای ادامه این برنامه تخصیص یافته و این برنامه همچنان در سوریه ادامه دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها