گابریل: آمریکا حساب برجام را از دیگر مسائل مربوط به ایران جدا کند

گابریل: آمریکا حساب برجام را از دیگر مسائل مربوط به ایران جدا کند
پنج‌شنبه 21 دی 1396 - 14:20

وزیر خارجه آلمان از آمریکا خواست تا برجام را به دیگر مسائل مربوط به ایران ارتباط ندهد.

العالم-اروپا

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان گفت که آمریکا حساب توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را از دیگر مسایل مربوط به این کشور نظیر برنامه موشکی و تحولات سوریه جدا کند.

گابریل که برای دیدار با همتایان خود از ایران، فرانسه و بریتانیا و نیز «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به سر می‌برد، پیش از این نشست با اشاره به نقش دشوار ایران در منطقه گفت: «ما باید 2 مسئله را از هم جدا کنیم.ما خواستار حفظ توافق هسته‌ای با ایران هستیم.»

وزیر خارجه آلمان که همواره از منتقدین سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است در عین حال گفت که ایالات متحده حق داشت که درباره راهبرد ایران در خاورمیانه نگران باشد.

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد: «توافق هسته‌ای در وین بحرانی را از خاورمیانه دور کرد و امروزه به عنوان عاملی اصلی برای منع گسترش تسلیحات هسته‌ای محسوب می‌شود. برای ما اروپایی‌ها به عنوان همسایه (خاورمیانه) این (توافق) عاملی مهم در زمینه امنیت ما محسوب می‌شود.به همین دلیل همگی به همراه شرکایمان تلاش می‌کنیم که این توافق باقی بماند و اجرا شود. چرا که همه ما از آن نفع می‌بریم.»

در ادامه این مطلب آمده است که این به معنی آن نیست که مسایل مهم نادیده گرفته می‌شوند که شامل نقش ایران در منطقه و برنامه موشکی این کشور است. وی همچنین از سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه مردم حق دارند اعتراض داشته باشند هم استقبال کرد.

در نشست امروز گابریل به همراه «محمدجواد ظریف»، «بوریس جانسون»، «ژان ایو لودریان» همتایان ایرانی، بریتانیایی و فرانسوی و موگرینی درباره آخرین روند اجرای برجام  گفت‌وگو می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها