اولاند بدنبال نيروي راهبردي مستقل اروپايي است

اولاند بدنبال نيروي راهبردي مستقل اروپايي است
دوشنبه 1 خرداد 1391 - 07:34

قاهره (العالم) ـ پژوهشگر راهبردي مصري با بيان اين كه آمريكا در صدد است نيمي از هزينه هاي خود در جنگ افغانستان را به عهده اروپا بيندازد، گفت: فرانسوا اولاند رييس جمهور جديد فرانسه در صدد تشكيل نيروي مستقل اروپايي است.

صفوت زيات روز دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم از تلاش باراك اوباما رييس جمهور آمريكا براي مشاركت دادن اروپاييها در زمينه آموزش نيروهاي افغاني و خروج از افغانستان قبل از تاريخ تعيين شده به دلايل تبليغاتي و تحميل هزينه هاي جنگ افغانستان به اروپا خبر داد.

وي به واكنش فرانسه در اين زمينه اشاره و تاكيد كرد كه تعداد نظاميان فرانسوي در افغانستان از 4 هزار نفر فراتر نمي رود، ميل و رغبت فرانسويها براي ادامه جنگ در افغانستان كاهش يافته است و فرانسه تلاش مي كند تا به سمت تاسيس يك نيروي راهبردي اروپايي مستقل حركت كند.

زيات تصريح كرد: هدف اوباما، مشاركت دادن اروپاييها در تحمل بار سنگين حوادث آينده است بويژه كه تصميم گرفته تا عمليات جنگي را در سال 2013 به پايان برساند يعني يك سال قبل از زمان تعيين شده، تا بتواند آراي راي دهندگان را كسب كند.

پژوهشگر راهبردي مصري افزود: اوباما از هم پيمانان خود مي خواهد تا در كمك به نيروي امنيتي افغانستان با وي مشاركت كنند كه پيش بيني مي شود اين نيرو شامل 350 هزار نفر از عناصر امنيتي و نظامي باشد.

وي گفت: اين امر سالانه 4 ميليارد دلار هزينه دارد كه آمريكا مي خواهد نيمي از آن را پرداخت كند و نصف ديگر آن به عهده اروپاييها باشد و به امر آموزش نيروهاي افغاني ادامه دهند.

زيات خاطرنشان كرد: اوباما ديگر از پايان طالبان سخن نمي گويد و به خوبي مي داند كه حكومت افغانستان نمي تواند بر بيش از كابل مسلط شود وطالبان در قندهار و هلمند قدرتمند و تاثيرگذار خواهند بود و خود را براي پيشروي به سمت شمال آماده مي كنند.

وي اظهار داشت: اروپاييها به خوبي مي دانند كه اوباما به دنبال راهبرد جديد در منطقه آسيا - پاسيفيك و نه پيمان اتلانتيك است به گونه اي كه تعداد نيروهايش در اروپا را كاهش داده و فقط يك تيپ باقي گذاشته است.

زيات گفت: اروپاييها از ميزان قدرت و توانايي خود بدون آمريكا مطلع هستند و احتمالا تعدادي از نيروهاي خود را حداقل براي آموزش نگه دارند.

پژوهشگر راهبردي مصري افزود: اروپاييها شايد در راهبرد جديد خود، به پرداخت نصف هزينه هاي نيروهاي امنيتي افغانستان متعهد شوند.

19:06

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها