ذوالنور در برنامه «من طهران» شبکه العالم:

ایران در صورت خروج آمریکا از برجام دست بسته باقی نخواهد ماند / اروپایی ها باید مانع خروج ترامپ از توافق هسته ای شوند

ایران در صورت خروج آمریکا از برجام دست بسته باقی نخواهد ماند /  اروپایی ها باید مانع خروج ترامپ از توافق هسته ای شوند
پنج‌شنبه 21 دی 1396 - 21:37

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در برنامه «من طهران» شبکه العالم گفت: اگر ترامپ از برجام خارج شود دیگر چیزی باقی نخواهد ماند و این حق برای ما به منظور اتخاذ تدابیری وجود دارد.

العالم - ایران / سیاسی

مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی در برنامه «من طهران» شبکه العالم گفت: اگر ترامپ از برجام خارج شود دیگر چیزی باقی نخواهد ماند و این حق برای ما به منظور اتخاذ تدابیری وجود دارد.

وی تاکید کرد در صورت خروج آمریکا از توافق هسته ایران حق دارد از برجام خارج شود.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس اظهار داشت: خروج ترامپ از برجام یعنی او در در صدد اعمال تحریم های جدید است،  اگر ترامپ از برجام خارج شود یعنی این که آن را پاره کرده است و این توافق دیگر اعتباری ندارد،  اروپایی ها نباید به ترامپ اجازه بدهند از برجام خارج شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ترامپ تمدید تعلیق تحریم ایران را نپذیرد دیگر برجامی باقی نخواهد ماند، ملت ایران در صورت خروج ترامپ از برجام دست بسته باقی نخواهد ماند و مقابله به مثل خواهد کرد، ما می توانیم پس از اقدامات ضد برجامی ترامپ پروتوکل الحاقی را متوقف کنیم.

گفتنی است؛ بنا بر قوانین فعلی در آمریکا رئیس‌جمهوری ایالات متحده باید در بازه‌های زمانی ۹۰ روزه، درباره پابندی ایران به «برجام»، به کنگره کشور خود گزارش دهد.

آخرین بار در ۲۱ مهر ماه، ترامپ از تائید این موضوع خودداری کرد. اما کنگره ایالات متحده نیز تصمیمی در این مورد نگرفته‌ و مهلت ۹۰ روزه بار دیگر رو به پایان است. علاوه بر این، در روزهای پیش‌رو ضرب‌الاجل دیگری در زمینه تمدید تعلیق تحریم‌ها فرا می‌رسد که باید به امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد. این تمدید هر ۱۲۰ روز یک‌بار انجام می‌شود.

یکی از مقام‌های طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار داشته در صورتی که تمدید تعلیق‌ها به امضای آقای ترامپ نرسد، عملا آمریکا به نقض توافق اتمی اقدام کرده‌است.

روز چهارشنبه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود تداوم توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، به پایبندی کامل آمریکا به این توافق بستگی دارد. او در حال حاضر به بروکسل رفته تا با وزیران خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان و مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این مورد گفت‌وگو کند. علاوه بر این سه کشور و مسئول ارشد سیاست خارجی اروپا، روسیه، چین و نمایندگان دولت باراک اوباما، دیگر طرف‌های گفت‌وگو با تهران بودند. توافق اتمی در تیر ماه ۱۳۹۴ به دست آمد.

پربیننده ترین خبرها