معاون وزیر خارجه آمریکا: از فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام در ایران ناراحت شدیم!

معاون وزیر خارجه آمریکا: از فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام در ایران ناراحت شدیم!
جمعه 22 دی 1396 - 09:16

معاون دیپلماسی عمومی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید سیاست فعلی آمریکا مبتنی بر تغییر رژیم از طریق ابزار سخت نیست بلکه واشنگتن در پی ایجاد فضایی باز در کشورها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پیشبرد اهداف خود با این روش است.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری فارس، «استیو گلداستین» معاون دیپلماسی عمومی و روابط عمومی وزارت امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با رادیو ملی این کشور، در خصوص نگاه آمریکا به شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای ایجاد تغییرات دلخواه، سخن گفت.

گلداستین در ابتدای این مصاحبه به کاهش قدرت وزارت خارجه آمریکا در مقایسه با پنتاگون در فراسوی مرزهای این کشور پرداخت و گفت: «تلاش می‌کنیم که سیاست خارجی را به وزارت خارجه بازگردانیم.»

سپس بحث خیلی زود به ناآرامی‌های اخیر ایران کشید؛ ناآرامی‌هایی که نقش تحریک‌آمیز ضدانقلاب با استفاده از بستر فضای مجازی در آن پررنگ بود.

معاون «رکس تیلرسون» در این خصوص گفت: «هفته گذشته با قدرت و قاطعیت اعلام کردم که ما از رئیس‌جمهور روحانی و ایران می‌خواهیم که دسترسی به اینترنت را آزاد کنند چون ما عقیده داریم که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ابزاری مشروع برای برقراری ارتباط است. ما اصلاً از فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام خوشمان نیامد.»

گلداستین سپس به تحولات رضایتبخش از نگاه واشنگتن پرداخت و گفت: « ... البته از این که رئیس‌جمهور روحانی هفته گذشته اینستاگرام را از فیلتر خارج کرد و اذعان کرد که دسترسی به اینترنت نباید برای همیشه قطع باشد؛ از این مطلب خوشحالیم.»

این دیپلمات ارشد آمریکایی در تلاش برای مشروع جلوه دادن دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل گفت: «وقتی ما مسائلی را می‌بینیم که به نفع مردم ایران نیست مثلاً مسائلی در خصوص برخی آزادی‌های خاص، از اعلام موضع خود باکی نداریم.»

مجری برنامه پرسید: «شما در خصوص ناآرامی‌های اخیر ایران و مشخصاً در خصوص آزادی در این کشور، صحبت کردید؛ آیا این بخشی از یک راهبرد کلی برای گستراندن دموکراسی در جهان است؟»

گلداستین در پاسخ مدعی شد: «ما اعتقاد داریم که مردم باید آزاد باشند و بتوانند به راحتی در خصوص مشکلاتشان با دولت‌های خود حرف بزنند. ولی ما برای اعمال این اعتقاد خود، داخل هیچ کشوری و به تغییر رژیم متوسل نمی‌شویم؛ مثلاً در مورد کره شمالی هم می‌بینید که قصد ما بر تغییر رژیم نبود بلکه در پی ایجاد یک جامعه بازتر در آن کشور و خلع سلاح هسته‌ای در کل آن منطقه بودیم.»

معاون دیپلماسی عمومی وزیر خارجه آمریکا، در خصوص طبیعت ابزار موجود در دستانش گفت: «دیپلماسی عمومی، کاری است که به نتیجه نشستنش، زمان می‌برد.»

استیو گلداستین در انتها به مقوله خبرسازی اشاره کرد. خبرسازی تعریف مشخصی دارد ولی منظور آمریکایی‌ها از خبرسازی، اخباری است که در هر کشوری بر علیه آمریکا پخش می‌شود.

گلداستین از پروژه وزارت خارجه آمریکا در همکاری با دو شرکت بزرگ فناوری برای تحت تأثیر قرار دادن اذهان جهانیان در این حوزه پرده برداشت و گفت: «ما اعتقاد داریم که روند خبرسازی، روندی است که به صورت روزانه در دنیا جاری است. ما در حال همکاری با شرکت‌های فن‌آوری مانند گوگل و فیسبوک هستیم زیرا تلاش ما برای حل مسئله خبرسازی، چند برابر شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها