فیصل مقداد: حضور ترکیه در خاک سوریه متجاوزانه و غیر قابل پذیرش است

فیصل مقداد: حضور ترکیه در خاک سوریه متجاوزانه و غیر قابل پذیرش است
جمعه 22 دی 1396 - 10:42

معاون وزیر خارجه سوریه ضمن انتقاد از حضور نیروهای آمریکایی و ترکیه ای در خاک این کشور، تأکید کرد که قانون اساسی سوریه باید در خاک این کشور تدوین شود.

العالم- سوریه 

 «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه، حضور ترکیه در خاک این کشور را متجاوزانه و غیر قابل پذیرش قلمداد کرد.

مقداد از دولت ترکیه خواست که همه نیروهای خود را از سوریه خارج کرده و در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

وی درباره موضع دمشق در خصوص پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه نیز گفت: «حضور هر گونه پایگاه خارجی از نظر دولت سوریه غیر قابل پذیرش نیست و [این مسئله] اشغالگری است و بر این اساس با آن رفتار خواهیم کرد».

این مسئول سوری درباره تردید سازمان ملل برای مشارکت در کنفرانس آتی «سوچی» تصریح کرد: «این تردید برای ما غافلگیرکننده نیست؛ زیرا دی‌میستورا در دستیابی به راه حل [بحران سوریه] جدی نیست و من فکر میکنم صرف تردید فرستاده ویژه سازمان ملل در خصوص حضور در کنفرانسی که فرزندان ملت سوریه در آن حضور دارند، غیر مسئولانه و با وظایف او در تناقض است. لذا جامعه بین‌الملل باید وی را به خاطر این موضع بازخواست کند».

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از مقداد گزارش داد که «دی میستورا صلاحیت رهبری روندی مسالمت‌آمیزی را ندارد که به صلح میان شهروندان سوری منجر شود».

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه دمشق در ژنو شرکت و اعلام کرد که هر چیز را که به یک راهکار سیاسی منجر شود، می پذیرد، تصریح کرد که برخی از کشورها در در تلاش بودند از طریق راهکار سیاسی چیزی به دست آورند که از کسب آن با سلاح و اقدام نظامی ناتوان بودند.

مقداد با بیان اینکه دمشق خواستار یک اپوزیسون حقیقی است که نماینده ملت سوریه باشد، در عین حال اظهار داشت که «اغلب ملت سوریه به نقش دولت سوریه در نمایندگی خود ایمان دارند».

وی با اشاره به اینکه علت ناکامی ژنو-8 جانبداری کامل از گروههای تروریستی بود، تصریح کرد که 5 هزار نفر نزد گروههای تروریستی در منطقه «دوما» بازداشت هستند و تروریستها زنان بازداشتی را در قفس قرار میدهند تا ارتش سوریه این مناطق را بمباران نکند.

این مسئول سوری با تأکید بر اینکه قانون اساسی سوریه باید در خاک این کشور تدوین شود، خاطر نشان کرد که باید به قانون اساسی کنونی احترام گذاشت؛ زیرا که «جایگزین قانون اساسی، هرج و مرج و تباهی است. زمانی که نقش حکومت لغو شود، این مسئله خطرناک است و با قطعنامه بین المللی 2254 در تعارض است. ما اجازه نمیدهیم تمامیت ارضی سوریه از بین برود».

مقداد درباره آشوبهای اخیری که در خاک جمهوری اسلامی ایران رخ داد، گفت که آمریکا، اسرائیل و مزدوران آنان در منطقه در چارچوب «انقلاب رنگی» قدرت را در ایران به صورت مخملی در دست گیرند.

فارس 

پربیننده ترین خبرها