سلب اعتماد از مالكي با هدف ضربه زدن به ائتلاف ملي درعراق

سلب اعتماد از مالكي با هدف ضربه زدن به ائتلاف ملي درعراق
دوشنبه 1 خرداد 1391 - 18:00

بغداد ـ عضو مجلس نمايندگان عراق تاكيد كرد كه تلاش براي سلب اعتماد از نوري مالكي با هدف لطمه زدن به ائتلاف ملي و دورشدن از اصل و جوهره بحران سياسي كشور دنبال مي شود.

" عبدالامير غزالي " روز دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم افزود : نشست اخير نجف فاقد توافق ملي بود و به همين دليل درخصوص سلب راي اعتماد از نوري مالكي شكست خورد .

وي با اشاره به اينكه موضوع سلب اعتماد از نوري مالكي از واقعيت هاي حاكم بركشور به دور است ، اظهار داشت : نشست بغداد به اهداف تعيين شده نرسيد.

غزالي گفت: مشكل راي اعتماد يا سلب اعتماد از دولت نيست بلكه مشكل اصلي در چارچوب همه فراكسيونها و طرفهاي سياسي به شمار مي رود؛ لذا روي آوردن به قانون اساسي و تحقق اصولي مانند مشاركت ملي واقعي تنها و بهترين راه حل است.

در حالي كه مسعود بارزاني رييس منطقه كردستان عراق و فهرست العراقيه به رياست اياد علاوي بحران فعلي را به مسائل قضايي و حكومتي ربط مي دهند ، ائتلاف اتحاد ملي بر اين باور است كه همچنان راهبرد گفتگو و توافق را در دستور كار دارد هرچند كه به برگه برنده تشكيل كابنيه اكثريت محور پايبند است.

" شيخ همام حمودي " يكي از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق تاكيد كرد كه مساله تازه اي وجود دارد و آن تلاش رييس جمهور براي حل بحران از طريق رجوع به نشست ملي گسترده و بررسي مسايل در چارچوب ضمانت اجراها ، جدول زمانبندي ، ساختارهاي منطبق بر قانون اساسي و ايين نامه هاي اجرايي  است.

" جمعه عطواني " عضو ائتلاف اتحاد ملي گفت : مواد تعيين شده بر اساس قانون اساسي به عنوان زمينه و سازوكار براي سلب اعتماد نخست وزير نه در نشست نجف و نه اربيل فراهم نبود. مالكي همچنان بر طبق قانون اساسي گام برميدارد و اختيارات كامل بر طبق قانون اساسي دارد و آنچه كه اتفاق مي افتد اعمال فشار بر مالكي است.

با توجه به مواضع نامشخص، نمايندگان پارلمان بر اين باورند كه اخرين و قابل قبول ترين راه حل ميان تشكلهاي سياسي، دعوت طالباني براي گفتگو و حل و فصل مسايل از طريق توافق ملي است.
07:52

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها