فردا جلسه مهم «ساف»؛

عدم مشارکت حماس و جهاد اسلامی در جلسه/ «شناسایی» اسرائیل بعد از 30 سال تعلیق می‌شود؟

عدم مشارکت حماس و جهاد اسلامی در جلسه/ «شناسایی» اسرائیل بعد از 30 سال تعلیق می‌شود؟
شنبه 23 دی 1396 - 11:18

شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) یکشنبه و دوشنبه برای واکنش به تصمیم دولت آمریکا علیه قدس تشکیل جلسه می‌دهد و ممکن است تصمیم سی سال پیش خود در «به رسمیت شناختن» رژیم صهیونیستی را تعلیق کند.

العالم _ فلسطین اشغالی

شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف»، یکشنبه و دوشنبه (فردا و پس فردا) در رام‌الله تشکیل جلسه می‌دهد تا درباره چگونگی پاسخ به تصیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی رایزنی کند.

جلسه مهم ساف؛ لغو شناسایی اسرائیل؟

جلسه شورای مرکزی فتح بعد از گذشت بیش از یک ماه از صدور تصمیم ترامپ علیه قدس (در 15 آذرماه) تشکیل می‌شود و تشکیلات خودگردان تا کنون در عمل، اقدامی در اعتراض به این تصمیم انجام نداده است.  بسیاری از گروه‌های فلسطینی خواستار آن هستند که این نشست شامل نتایج مهم و هم‌سنگ با سنگینی تصمیم آمریکا باشد؛ در رأس این درخواست‌ها توقف هماهنگی امنیتی و لغو به رسمیت شناختن اسرائیل قرار دارد.

مسئولان بلندپایه در فلسطین می‌گویند، در نشست روز یکشنبه و دوشنبه «ساف»، احتمال تعلیق شناسایی رژیم صهیونیستی از جانب فلسطین که ریشه آن به سال 1988 (پذیرش قطعنامه 242) بازمی‌گردد، وجود دارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، در حقیقت در یکی از توافق‌های پیشین [پیمان اسلو] که از ابتدا متزلزل بود، بازنگری شده است که ممکن است پیامدهای بزرگی برای روند سازشی داشته باشد که آمریکا آن را «صلح خاورمیانه» می‌نامد. 

«ساف» در پیمان اسلو که در سپتامبر 1993 امضا شد، دولت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخته و این رژیم نیز ساف را به عنوان نماینده قانونی مردم فلسطینی به رسمیت شناخت و یاسر عرفات رئیس وقت تشکیلات، اجازه یافت تا به فلسطین بازگردد.

جلسه یکشنبه و دوشنبه «ساف»، در سایه تنش شدید در روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با آمریکا با حضور 121 عضو ساف در رام الله برگزار می‌شود و هر تصمیمی که گرفته شود، در نهایت محمود عباس رئیس تشکیلات باید آن را تأیید کند.  شورای مرکزی «ساف» سال 2015 نیز تصمیم به پایان همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی گرفته بود که در نوع خود تصمیم مهمی است اما این تصمیم هم صرفا روی کاغذ باقی ماند و عملی نشد. 

با این حال، لغو شناسایی اسرائیل از جانب تشکیلات خودگردان فلسطین، حجم خشم ناشی از گزینه‌های دولت آمریکا از زمان انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری را نشان می‌دهد، بویژه تصمیم وی درباره قدس که منجر به سلسله تظاهرات‌های اعتراضی و درگیری در نقاط مختلف فلسطین شد و در نتیجه آن (تا کنون) 16 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند.

تشکیلات خودگردان در پی این تصمیم ترامپ، تماس‌های خود با دولت آمریکا را لغو کرد و اعلام کرده از «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر نزدیکش به فلسطین (در 22 و 23 ماه جاری میلادی "ژانویه") استقبال نخواهد کرد. 

«احمد المجدلانی» عضو کمیته اجرایی  ساف هم در همین ارتباط گفت: کمیته سیاسی چندین توصیه را برای ارائه به شورای مرکزی آماده کرده که از جمله آنها تعلیق شناسایی اسرائیل است. او توضیح داد که طرف فلسطینی نمی‌تواند به تنهایی اجراکننده توافق‌های امضا شده با طرف دیگر (اسرائیل) باشد در حالی که اسرائیل این توافق‌ها را مرتبا نقض کرده و به آن پایبند نبوده است.

قرار بر این بود که پیمان اسلو فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی در راستای ایجاد دولت مستقل فلسطینی بدهد اما این وعده‌ها تا کنون عملی نشده است.

عدم مشارکت حماس و جهاد اسلامی در جلسه «ساف»

جنبش‌های فتح و حماس در نامه‌هایی به «سلیم الزعنون» رئیس شورای مرکزی (یا ملی) ساف اعلام کرده‌اند در جلسه یکشنبه «ساف» شرکت نمی‌کنند. «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه‌ای به الزعنون از شرکت حماس در این جلسه عذر خواسته و جهاد اسلامی نیز در نامه‌ای جداگانه به وی، عدم شرکت این جنبش را اعلام کرده است.

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس در این باره گفت: حماس از مشارکت در جلسه‌ای که بی‌فایده است، عذر خواسته است. حماس  بر ضرورت دعوت به تشکیل چارچوب رهبری موقت برای سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» تأکید دارد تا جلسه‌ای تشکیل شود که هدف آن خدمت به ملت فلسطین باشد.  

«محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی نیز علت عدم مشارکت این جنبش در نشست یاد شده را اینطور بیان کرد : این نشست در سایه چالش‌های بسیاری که اکنون در قبال مسأله فلسطین در در مقدمه آن قدس وجود دارد، تشکیل می‌شود؛ طی چند روز گذشته اظهارات مثبتی از تشکیلات خودگردان شنیده‌ایم اما در عمل چیزی ندیده‌ایم.

فارس

پربیننده ترین خبرها