صالحی: گفت وگوی فرهنگی در آسیا با ایران معنا می یابد

صالحی: گفت وگوی فرهنگی در آسیا با ایران معنا می یابد
شنبه 23 دی 1396 - 12:41

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هویت ایران با فرهنگ تعریف می شود، تصریح کرد، تاثیر بحث گفت وگوهای فرهنگی در آسیا با ایران به عنوان یک نقطه کانونی معنا و مفهوم پیدا می کند.

العالم ـ ایران ـ فرهنگی

سید عباس صالحی روز شنبه در حاشیه اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی در جمع خبرنگاران، درمورد نقش ایران در گفت وگو در منطقه آسیا افزود: آسیا به عنوان فرهنگ و مهد فرهنگ فلسفه و تفکر دینی شناخته می شود، هویت ایران نیز با فرهنگ تعریف می شود و اگر بخواهیم برای ایران روح و اندامی فرض کنیم این روح فرهنگ است، با این تفاسیر تاثیر بحث گفت وگوی های فرهنگی در آسیا با نقطه کانونی ایران معنی و مفهوم دارد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم با جانمایه فرهنگی آسیا و جانمایه فرهنگی ایران، فضایی فراهم شود برای اینکه جامعه جهانی و آسیایی با این روح بیشتر زندگی کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: توسعه فرهنگی مقدمه توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است و اگر به فرهنگ به عنوان یک بستر روان ساز توسعه نگاه کنیم و نه تنها به عنوان یک ضلعی از زندگی اجتماعی، توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی موثر نمی شود، مگر با توسعه فرهنگی.
وی با طرح این پرسش که توسعه فرهنگی چیست و چگونه می توان یک توسعه فرهنگی ایجاد کرد، گفت: به نظر می رسد آن چیزی که باید برای توسعه فرهنگی مبنا باشد، گفت وگوهای فرهنگی است. از طریق تفاهم، تعامل و گفت وگو، توسعه فرهنگی ایجاد می شود زیرا جامعه آسیای و جهان اسلام و کل جهان از طریق گفت وگو می توانند نقطه های مشترک خود را بیشتر پیدا کنند. بر این اساس وِیژگی های مشترک، مزیت های خود را هم افزایی می کنند و فرصت ها برای آنهایی که می خواهند مسیری توسعه فرهنگی را تخریب کنند، می بندد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص فعالیت رایزنان فرهنگی گفت: رایزنان فرهنگی پل ارتباط فرهنگی ایران با جهان هستند و ما آنها را به عنوان دریچه ارتباطی می شناسیم و اگر با همین تفسیری که گفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به توسعه فرهنگی متصل است و توسعه فرهنگی بر پایه گفت وگو است، رایزن های فرهنگی باید فرصت های بیشتری را برای گفت وگوهای فرهنگی فراهم کنند. 
وی ادامه داد: رایزنان های فرهنگی باید تلاش کنند هم گفت وگو نخبگان را توسعه دهند و هم توسعه های اجتماعی ومردمی را وسیع تر کنند و گفت وگو دولت ها را براساس فرهنگ روان تر و سرعت بیشتری بخشند.
صالحی در خصوص تاثیر زبان فارسی در گفت وگوی فرهنگی گفت: زبان صرفا مختص یک کشور نیست، زبان یک فرهنگ است و اگر به تاریخ آسیا و جهان نگاه کنیم یکی از زبان های که زبان فرهنگ و تمدن تلقی می شود زبان فارسی است و هر مقدار زبان فارسی در فضای جهانی پژواک و توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا کند، در حقیقت زبان فرهنگ توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، این صرفا زبان گذشته نیست بلکه زبان آینده است.
وی ادامه داد: فلسفه و ادبیات ما و خیلی چیزهای دیگر در زبان فارسی تجلی بارزی پیدا خواهد کرد.
صالحی گفت: ترجمه ها نمی توانند این شکوه را نشان دهد، باروری و غنایی که در زبان فارسی موجود است یک اتفاق و وِیژگی خاصی است، توسعه زبان فارسی توسعه فرهنگ بشریت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد اهمیت اجلاسی برای مبارزه با داعش و گروه های تکفیری خاطر نشان کرد: پارادایم گروه های تکفیری و افراطی، کینه و نفرت و دور شدن انسان ها از هم دیگر و توسعه گفتمان افراطی تکفیری و خشونت است.
وی ادامه داد: گفتمان «گفت وگو»، گفتمان نفرت، کینه و خشونت را در بستر اجتماعی و فرهنگی ناکارآمد می کند. گفت وگو می تواند به ناتوان سازی بنیادین تفکر افراطی - سلفی و تفکرهای خشونت بیانجامد.
به گزارش ایرنا، نخستین اجلاس گفت وگوهای فرهنگی آسیایی، صبح شنبه با سخنرانی ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز حضور و سخنرانی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مصطفی آیدین رییس هیأت امنای دانشگاه استانبول، محمود نیلی رییس دانشگاه تهران، محمد مشکات‌الدین رییس دانشگاه شرق داکا و دین شمس‌الدین مشاور رییس جمهور اندونزی و 70 شخصیت‌ فرهنگی و علمی از 20 کشور آسیایی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان گشایش یافت.
کمیسیون‌‌های «شرق آسیا»، «شبه‌قاره» و «آسیای مرکزی و قفقاز» این اجلاس، به مدت سه روز و به ترتیب در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه فرودسی مشهد و مازندران (بابلسر)، با حضور اندیشمندانی از ایران و 20 کشور از قاره آسیا برگزار خواهد شد.
نخستین اجلاس گفت وگوهای فرهنگی آسیایی به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران (بابلسر)، مؤسسه فرهنگی اکو، مجمع بین‌المجالس آسیایی و مرکز گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی تدارک یافته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها