نویسنده لبنانی: آمریکا و اسراییل در زمان غفلت اعراب به اهداف خود رسیدند

نویسنده لبنانی: آمریکا و اسراییل در زمان غفلت اعراب به اهداف خود رسیدند
يکشنبه 24 دی 1396 - 11:01

روزنامه نگار برجسته لبنانی در مطلبی درباره فلسطین نوشت: کشورهای غرب و آمریکا در کنار اسرائیل، در 'استعماری نو' با عنوان شهرک سازی ها و استفاده از ضعف و غفلت کشورهای عربی به اهداف خود در فلسطین جامه عمل پوشاندند.

العالم ـ فلسطین اشغالی 

طلال سلمان در مطلبی که روز یکشنبه در وب سایت شخصی خود منتشر کرد، افزود: فلسطین از دست رفت و در اصل اعراب آن را کاملا از دست دادند و دیرهنگام دریافتند که استعمار دیگر همانند آنچه انگلیس، فرانسه، پرتغال، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا انجام می دادند، عمل نکرده، بلکه از طریق شهرک سازی ها اهداف خود را به پیش برده است.
وی اضافه کرد که استعمار قدیم در مساله فلسطین با پول، سلاح و نیرو حمایت می شد و سرمایه داران و بازرگانانی آنها اقدام به خرید زمین های فلسطینیان و اعراب غیرفلسطینی کرده و زمین های ممتازی را که در اختیار آنها بود، خریداری کردند.
وی افزود: پس از آن گروه های مسلح صهیونیست که با استعمار انگلیس دسیسه کرده بودند و اعراب در کشورهایی که تحت الحمایه انگلیس بودند از جمله مصر، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس که هنوز شیخ نشین هایی از شن، ماهی و مروارید بودند و نه کشورهای غنی از نفت و گاز، وارد کار شدند.
سلمان یادآور شد که نیروهای 'هگانا و اشترن' (فرماندهان صهیونیستی که در کشتار فلسطینیان نقش مهمی ایفا کردند) صهیونیست ها از نظر تعداد و تجهیزات از همه ارتش های کشورهای عربی نو ظهور مانند سوریه و لبنان یا کشورهایی که تحت الحمایه انگلیس بودند مانند مصر، عراق، لیبی و الجزایر قوی تر بود، چرا که آنها فاقد برنامه نظامی، اتاق عملیات و رهبری توانمند و شایسته برای فرماندهی نیروها بودند.
نویسنده لبنانی اضافه کرد که در این شرایط اعراب شکست خوردند و اسرائیل که مجهز و آماده با سلاح برای کشتار آنها آمده بود و آموزش های لازم را از ارتش های دولت های همپیمان در جریان جنگ جهانی دوم دیده بود، در برابر ارتش اعراب که هیچ آمادگی نداشتند، پیروز شد.
وی نوشت: همینطور شکست های ارتش های عربی یا به دلیل غفلت یا اشتباه در برآوردهایشان در خصوص دشمن و سطح مبارزاتی و قدرت فرماندهی آنها، ادامه داشت و شدیدترین آن شکست سال 1967 بود. رهبری سیاسی که نماینده آن 'انور السادات' رئیس جمهوری مصر بود نیز از میان رفت و تنها در ابتدا درخشش کوتاهی داشت.
سلمان افزود: سادات خیلی زود با تحریک 'هنری کسینجر' وزیر خارجه آمریکا به سازش با دشمن اسرائیلی روی آورد و از 'قدس اشغالی' دیدار با 'مناخیم بیگن'، 'موشه دایان' و 'آریل شارون' مصافحه و در برابر 'کنست' (مجلس) یهودیان سخنرانی کرد و از همپیمانان عرب خود در جنگ همانند سوریه و مساله فلسطین دست شست. 
وی اضافه کرد که پس از سالها و پس از شکست 'صدام' و خارج ساختن او از کویت با موافقت آمریکایی ها 'پیمان اسلو' میان 'سازمان آزادیبخش فلسطین' و اسرائیل با نظارت آمریکا به امضا رسید.
این روزنامه نگار نوشت: پس از امضای این پیمان، اعراب گمان کردند که به وظیفه خود عمل کرده اند و در به رسمیت شناختن اسرائیل با یکدیگر به رقابت پرداختند، برخی همانند قطر علنی و برخی مانند بحرین و امارات آشکارا و عربستان نیز به تدریج اسرائیل را به رسمیت شناختند. عربستان در همین راستا به 'ترکی الفیصل' آزادی مشارکت در برخی نسشت هایی که اسرائیل نیز در آن مشارکت داشت، داد.
به گزارش ایرنا، سلمان نوشت: مسئولان اسرائیلی در حال افشای پشت پرده ها هستند و مهم ترین آنچه از آن سخن می گویند، طرح ائتلاف آمریکا، اسرائیل و عربستان برای محاصره ایران است.
وی افزود: عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) که به رسمیت شناختن اسرائیل شتافته اند، فلسطینی هایی که در سراسر این کشورها زندگی می کنند را در تنگنا قرار داده اند. فلسطینیان فعلا مشغول ساختن این کشورها هستند، ولی در انتظارند که روزی بتوانند به سرزمین شان بازگردند تا 'بهشت گمشده' خود را بسازند.

پربیننده ترین خبرها