جلالی در گفتگو با العالم:

هیچ گونه اصلاحی در برجام قابل پذیرش نیست/ موقعیت آمریکا در عرصه جهانی روز به روز در حال تضعیف است/ نگاه استکبار همیشه به برهم زدن اوضاع داخلی ایران است

هیچ گونه اصلاحی در برجام قابل پذیرش نیست/ موقعیت آمریکا در عرصه جهانی روز به روز در حال تضعیف است/ نگاه استکبار همیشه به برهم زدن اوضاع داخلی ایران است
يکشنبه 24 دی 1396 - 20:31

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نگاه استکبار همیشه برای بر هم زدن اوضاع در داخل ایران است و طبیعی است که به دلیل قدرت منطقه ای ایران در صدد انتقام از جمهوری اسلامی باشند.

العالم _ ایران / سیاسی

"کاظم جلالی" رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته اجرایی و شورای بین المجـالس اسـلامـی در گفتگو با شبکه العالم درباره سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهارداشت: این کنفرانس و اتحادیه متشکل است از کشورهای اسلامی عضو سازمان تعاون اسلامی لذا طبیعی است که کشورهای اسلامی در آن شرکت می کنند.

وی افزود: سالی یک بار کنفرانس را در سطح روسای مجالس برگزار می کنیم که سال گذشته در مالی برگزار شد و امسال جمهوری اسلامی میزبانی این کنفرانس را پذیرفته است.

حضور 17 رئیس مجلس در کنفرانس بین المجالس کشورهای اسلامی

 رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امسال حدود 17 رئیس مجلس و حدود 15 نائب رئیس مجلس و بقیه نیز در سطح رئیس کمیسیون در این اجلاس شرکت خواهند کرد که در مجموع 44 کشور اسلامی در این اجلاس شرکت می کنند.

عدم حضور عربستان سعودی و مصر در کنفرانس

جلالی تصریح کرد: عربستان سعودی ، مصر و برخی کشورهای عربی  دیگر در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

وی تاکید کرد: ما موظف بودیم همه کشورهای عضو را دعوت کنیم از همین رو با توجه به احترامی که برای کشورهای عضو قائل بودیم دعوتنامه برای تمامی کشورهای عضو ارسال کردیم که برخی از کشورها صلاح ندانستند شرکت کنند.

جلالی ادامه داد: کمیته اجرایی کنفرانس در روز شنبه جلسه ای برگزار کرد که دستور کار کمیته ها و کنفرانس ها را تایید و تدوین کرد و بعد از آن ما جلسه کمیته دائمی فلسطین را برگزار کردیم  که کشوره مشارکت خوبی داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: امروز جلسات کمیته های تخصصی 4 گانه سیاسی اقتصادی فرهنگی و حقوقی تشکیل جلسه دادند و فردا نیز جلسه کمیته عمومی برگزار می شود که در آن جلسه از هر کشور عضو 2 نماینده مجلس حضور دارند و این جلسه با حضور دکتر لاریجانی افتتاح می شود.

حضور رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه

جلالی تصریح کرد: روز سه شنبه کنفرانس با حضور رئیس جمهور روحانی افتتاح می شود و روسای مجالس سخنرانی خواهند کرد و انتخابات دبیرکلی نیز برگزار می شود که بر اساس تقسیم جغرافیایی اکنون نوبت آفریقا است که از آن قسمت دبیر کل انتخاب شود.

 رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در رابطه با مسئله فلسطین اظهارداشت: در مسئله فلسطین یک جلسه در ماه گذشته برگزار کردیم و کمیته فلسطین را نیز یک ماه پیش تشکیل دادیم که اقدام ترامپ در قبال قدس نیز محکوم شد

سرنوشت فلسطین را جریان ایستادگی ، مقاومت و انتفاضه مردم فلسطین تعیین می کند

وی تاکید کرد: ماجرای فلسطین توسط مقاومت و مردم فلسطین تعیین می شود و متاسفانه برخی کشورها فقط با صدور بیانیه در تلاش برای جلوه گری هستند و حمایتی انجام نمی دهند از همین رو آن چه که سرنوشت فلسطین را تعیین می کند جریان ایستادگی ، مقاومت و انتفاضه مردم فلسطین است.

جلالی با ابراز تاسف از اقدامات برخی کشور ها در قبال رژیم صهیونیستی و برقراری رابطه با این رژیم بیان داشت: برخی از کشورهای اسلامی روابط آشکار و پنهان با رژیم صهیونیستی ایجاد کردند و در تلاشند که با این رژیم منحوس به نوعی به یک صلحی برسند و در تلاش هستند این موضوع که مربوط به بیت المقدس است را کوچک جلوه بدهند.

 پارلمان ها باید دولت های خود را مجبور کنند که رابطه ای با رژیم صهیونیستی نداشته باشند

وی یادآور شد: ایران در پارلمان خود مصوب کرده که بیت المقدس پایتخت فلسطین است و این موضوع را نیز ما از مجالس دیگر درخواست کردیم که به تصویب پارلمان کشورهای خود برسانند و روی بیت المقدس حساس شوند و در ادامه  پارلمان ها باید دولت های خود را مجبور کنند که رابطه ای با رژیم صهیونیستی نداشته باشند و سطح روابط خود با آمریکا را نیز کاهش دهند.

جلالی در ادامه تصریح کرد: پارلمان های کشورهای اسلامی باید دولت های خود را ملزم کنند که روابط اقتصادی خود با آمریکا را کاهش دهند یا استفاده از کالاهای رژیم صهیونیستی را در کشورهایشان ممنوع کنند. که تمام این موارد در اجلاس های گذشته گفته شده و در این اجلاس هم به خصوص در این موارد تاکید شده است.

وی افزود: به نظر می رسد پارلمان های اسلامی می توانند این نقش ها را ایفا و به نوعی دولت های خودشان را مکلف به حضور در این مسیر کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که بعضی کشورهای اسلامی در صدد تعامل و  کنار آمدن با اسراییل هستند گفت: در این اجلاس قرار است در مورد انتقاد به این موضوع صحبت شود.

باید تاسف خورد که برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند

جلالی اظهارداشت : ما اکنون کف خواسته خود را مطرح می کنیم و می خواهیم که کشورهای اسلامی  روابط خود را با رژیم صهیونیستی تعلیق کنند ولی اگر بخواهیم اصل ماجرا را بگوییم دیگر معنی ندارد کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی که فلسطین را اشغال کرده اند ، مردم مسلمان را کشته اند و مردم بی پناه را در زندان های مخوف و وحشتناکی زندانی کرده اند به رسمیت بشناسند.  

وی افزود: این رژیم، یک رژیم غیر انسانی است و هیچ کدام از موازین حقوق بشری در آن وجود ندارد لذا باید تاسف خورد که برخی کشورهای اسلامی با اسرائیل رابطه برقرار کرده اند.

عضو کمیته اجرایی و شورای بین المجـالس اسـلامـی بیان داشت:  ما کشورهای اسلامی جمعیتمان بسیار زیاد و بسیاری از سرزمین های ما استراتژیک و مهم است و ثروت های بسیار زیادی داریم و اگر در کنار همدیگر قرار بگیریم بزرگ ترین قدرت در عرصه جهانی هستیم ولی متاسفانه واقعیت ما این نیست آنقدر بین ما اختلاف وجود دارد یا اختلاف به وجود می آورند و چون بعضی از حکومت ها ماندگاری خود را در نزدیکی به قدرت های بزرگ می دانند و نه در مردمشان لذا بر این اساس از آن حقیقت خودشان فاصله می گیرند

وی افزود: یک سری واقعیت های تلخی در صحنه جهانی به وجود  می آید و نشان می دهد که کشورهای اسلامی نمی توانند نقش اصلی خود را متاسفانه ایفا کنند.

جلالی با اشاره به این نکته که  روزی امام خمینی (ره) فرموده بودند اگر هر مسلمان یک سطل آب روی اسراییل بریزد، این رژیم از بین می رود گفت: حال شما ببینید متاسفانه برخی از این دولت های اسلامی مبارزه ی با رژیم صهیونیستی را کنار گذاشته اند البته ملت ها دریافته اند و خوب حمایت می کنند هم خود فلسطینی ها فهمیدند.

در بحرین باید رای مردم حاکمیت پیدا کند

عضو کمیته اجرایی و شورای بین المجـالس اسـلامـی در رابطه با اوضاع بحرین گفت: در خصوص بحرین شما می دانید  که در کشورهای اسلامی در این مورد اختلاف نظر وجود دارد و ما به دنبال این هستیم که این کنفرانس یک محور وحدتی باشد در خصوص مسایل اصلی دنیای اسلام خصوصا فلسطین؛ خوب طبیعی به نظر می رسد که بعید است در این کنفرانس مجالی باشد که یک موضع واحدی را اتخاذ کرد ولی آنچه که ما می فهمیم این است که در بحرین باید رای مردم حاکمیت پیدا کند و مردم بحرین مردم مظلومی هستند  که تحت فشار قرار دارند و امیدواریم که وضعیت بهتری برایشان فراهم شود .

در یمن یک جنایت بزرگی انجام شده است

وی در رابطه با اوضاع یمن اظهارداشت:  در یمن یک جنایت بزرگی انجام شده و ما در همه مجامع بین المللی  که حضور داشتیم حتی در همین اجلاس در سال گذشته در مالی ما فریادهای زیادی کشیدیم در خصوص موضوع یمن که بالاخره کشورهای اسلامی کاری را انجام دهند متاسفانه رژیم عربستان سعودی با توجه به ثروت و قدرت و نفوذی که در سازمان کنفرانس اسلامی دارد ، عملا اجازه نداد که کشورها بتوانند در کنار همدیگر در موضوع یمن قرار بگیرند و یک اختلافی در بین کشورهای اسلامی به وجود آمد و حتی نهادهای حقوق بشری در سراسر دنیا  این موضوع را اعلام می کند اگر چه دنیای غرب اینها را برجسته نمی کند و سکوت می کند حتی رسانه هایشان سکوت می کنند ولی در آنجا جنایتی در حال انجام است .

موقعیت آمریکا در عرصه جهانی روز به روز در حال تضعیف است

کاظم جلالی ادامه داد: سیاست ترامپ سیاست سرگشتگی و حیرانی است و با اینکه حرفهای بزرگی هم می زند ، ولی در عرصه جهانی موقعیتش روز به روز در حال تضعیف است مثلا قانون منع تحریم های ایران را که می خواست امضا کند در دوره قبل ، چند ماه قبل گفت دیگر آن را امضا نمی کنم در حالی که الان امضا کرد ؛ دلیل آن واضح است چون حرفهایش کارشناسی نیست حتی در ایالات متحده آمریکا هم این حرفها خیلی پذیرفته شده نیست و ادبیاتی که ایشان در عرصه جهانی به کار می برد روز به روز موقعیت ایالات متحده آمریکا  را تضعیف می کند.

وی در رابطه با بحث هسته ای گفت: بالاخره اتحادیه اروپا خیلی قوی و همه در کنار همدیگر با مذاکراتی که وزیر امور خارجه ما داشت از برجام حمایت کرد ولی خوب آمریکاییها و خصوصا  ترامپ حرفهای نادرستی را در خصوص مساله هسته ای می زنند. در مساله هسته ای ما اساس کار را در توافق بین المللی گذاشتیم لذا بر این اساس رفتیم سراغ آنچه که امروز به نام برجام نام گذاری شده است ، جمهوری اسلامی ایران هم هیچگاه میز مذاکره را ترک نکرده یعنی در دوازده سالی که موضوع هسته ای مطرح بود ما همیشه پای ثابت میز مذاکره بودیم و قائل بودیم که در میز مذاکرات باید موضوع حل بشود و نهایت این مذاکرات  شد برجام ؛ و این به این معنی نبود که برجام صد در صد به نفع جمهوری اسلامی ایران است یا جمهوری اسلامی ایران مشتاق آن است نه در هر موافقتنامه بین المللی بالاخره یک تنازلی وجود دارد تا انسانها به یک توافقی برسند و حال ما به یک توافقی رسیدیم و در این توافق دولت آمریکا هم نماینده ای داشته است .

خیلی از کشورها رفتار ترامپ برایشان قابل هضم نیست

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: اینکه یک دولتی بیاید و کل توافقات قبلی را از بین ببرد در عرف بین الملل یک امر ناشناخته است و به این دلیل است که خیلی از کشورها رفتار ترامپ برایشان قابل هضم نیست و ما همیشه گفته ایم به دنبال این  هستیم که از توافق هسته ای بتوانیم سود ببریم اگر قرار باشد که توافق هسته ای یکطرفه تفسیر شود ، و یا آمریکاییها به نوعی بخواهند از آن خارج شوند ما هم در زمان خودش تصمیمات لازم را خواهیم گرفت .

هیچ گونه اصلاحی در برجام قابل پذیرش نیست

جلالی تاکید کرد: مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کردند که موضع  ما خیلی شفاف و صریح است ما به برجام پایبندیم و هیچ گونه اصلاحی قابل پذیرش نیست چون مدتها بر روی این توافق کار شد اگر آمریکاییها می خواستند اصلاح کنند در همان زمان مذاکرات باید این کار را می کردند و دیگر بی معنی است که پس از یک مذاکره (وقتی تازه یک توافقی داردانجام می شود) آنها بیایند اصلاحات انجام دهند و مذاکرات انجام شود بنابراین حرف ترامپ نه حقوقی است نه حرف سنجیده !

وی افزود:  اگر قرا باشد یک روزی برجام را به نقطه صفر برسانند خوب جمهوری اسلامی ایران هم بازگشت به گذشته خواهد داشت و مسیر خود را استمرار خواهد داد .

عضو کمیته اجرایی و شورای بین المجـالس اسـلامـی در مورد اغتشاشات اخیر و جلساتی که مجلس در این باره برگزار کرده بود گفت: مردم ما دچار برخی از مشکلات  معیشتی هستند و مردم هم حق دارند اعتراض کنند خیلی از مسئولین ما از جمله رهبر معظم انقلاب هم به این اشاره کردند که حق اعتراض برای مردم وجود دارد در قانون اساسی ما نیز موجود است البته ما هم باید فضایی را فراهم کنیم برای اینکه مردم بتوانند اجتماعات اعتراضی داشته باشند 

وی ادامه داد:  طبیعی است که این کار باید انجام بشود . اما آنچه در این حواث اتفاق افتاد و خواسته مردم هم نبود و جمعیت قلیلی این اتفاقات را رقم زدند تخریب اموال عمومی و یا به نوعی رفتن به سمت توهین به مسئولین نظام و بردن جو به سمتی که دشمنان نظام خوشحال شوند و آمریکاییهایی که روزی از ما حق توحش می گرفتند و خود رئیس جمهور آمریکا به ملت ایران گفت ملت ترویست ایران و همواره در تلاشند تا ملت ما را تحقیر کنند ، به یکباره گفتند ما منجی و پشتیبان شما هستیم و خیلی ذوق زده شدند یا رژیم صهیونیستی که همیشه نسبت به ملت ایران کینه ورزی داشت و دارد بیاید بگوید منجی است این به نظر می رسد امر پذیرفته شده ای نیست اما در عین حال ما به عنوان مسئولین باید به دنبال حل مشکلات مردم باشیم و به نوعی نباید برخی از حرکت های انحرافی ما را از اصل کارمان که جدیت در اداره کشور و حل مشکلات مردم هست باز بدارد .

جلالی گفت: آنقدر دخالت بیگانگان در این موضوع آشکار بود که خیلی نیاز به دلیلی نمی خواهد وقتی آقای ترامپ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی ذوق زده می شود  و یک جمعیت زیادی از جمهوری خواه ها و  دموکرات ها  در داخل ایالات متحده آمریکا مرتب توییت می کنند و اخبار ایران را منتقل می کنند خود این نشان می دهد که آنها هم خوشحال بودند و هم دخالت داشتند

وی فزود:  البته اینکه می گویم دخالت معنی اش این نیست که هر کسی که در این اعتراضات و اغتشاشات بود از جایی پول می گرفته البته بودند افرادی که مشکلی داشتند.

نگاه استکبار همیشه به برهم زدن اوضاع داخلی ایران است

عضو کمیته اجرایی و شورای بین المجـالس اسـلامـی تاکید کرد: در کل نگاه استکبار همیشه برای بر هم زدن اوضاع در داخل ایران است و ایران با ثبات و ایرانی که به عنوان قدرت منطقه ای باشد را نمی خواهند خصوصا که ایران نقش بسیار موثری را در مبارزه با داعش و ترویست ایفا کرد و حتما آنها خیلی ناراحتند از اینکه لوث وجود آنها از منطقه دورشده است و طبیعی است که بخواهند انتقام بگیرند.

پربیننده ترین خبرها