دبير كل ناتو: كنوانسيون سازمان ملل جهان را از تسليحات هسته ای خلاص نخواهد كرد

دبير كل ناتو: كنوانسيون سازمان ملل جهان را از تسليحات هسته ای خلاص نخواهد كرد
دوشنبه 25 دی 1396 - 03:05

مقام ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز یکشنبه اعلام کرد ناتو از ایده جهان بدون تسلیحات هسته ای حمایت می کند، اما معتقد نیست که می توان با اعمال ممنوعیتی از طریق کنوانسیون سازمان ملل در خصوص تسلیحات هسته ای به آن دست یافت.

به گزارش اسوشیتدپرس از استکهلم، ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی طی سخنرانی در کنفرانسی امنیتی در سوئد گفت خلاص کردن جهان از تسلیحات هسته ای مستلزم دوره ای از  خلع سلاح دردناک  است که پیمان منع تسلیحات هسته ای نمی تواند آن را تضمین کند.
استولتنبرگ تاکید کرد راهبرد بازدارندگی نظامی ناتو متکی به ترکیبی از تسلیحات متعارف و تسلیحات هسته ای است. اگر اعضای ناتو زرادخانه های هسته های خود را کنار بگذارند، اما کشورهایی مانند چین و روسیه زرادخانه های هسته ای خود را حفظ کنند، جهان امن تر نخواهد شد.
پیام استولتنبرگ به صراحت متوجه دولت سوئد بود، که در خصوص اینکه این پیمان سازمان ملل متحد را امضا کند یا خیر، دچار اختلاف است. مارگوت والستروم وزیر امور خارجه سوئد از جمله کسانی است که از آن حمایت می کنند. بعید است دولت سوئد پیش از انتخابات پارلمانی آینده در ماه سپتامبر، در این خصوص تصمیم گیری کند.
دبیر کل ناتو پیشتر به یک روزنامه سوئدی گفته بود سوئد، که از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیست، در صورتی که این کنوانسیون سازمان ملل متحد را تصویب کند، ممکن است رابطه مبتنی بر همکاری خود با این ائتلاف نظامی را تضعیف شده بیابد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها