هشدار برای مصرف یک دارو که اعتیاد می‌آورد

هشدار برای مصرف یک دارو که اعتیاد می‌آورد
سه شنبه 26 دی 1396 - 18:23

پژوهشگر مواد مخدر و مدیرکل سابق امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: داروی خواب آور «زولپیدوم» اعتیاد آور است و نباید بیش از 7 تا 10 روز مورد مصرف قرار بگیرد.

العالم - ایران

هومان نارنجی ها اظهار کرد: نتیجه بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که این دارو در حال جایگزینی با داروی ترامادول در میان مصرف کنندگان است و این امر نگران کننده است.

وی با بیان اینکه تقاضا برای تهیه این دارو در جامعه رشد قابل توجهی داشته و مصرف آن بطور بی رویه توسط تعدادی از شهروندان دنبال می شود، تاکید کرد: مصرف این دارو بیش از 10 روز مجاز نیست و باعث اعتیاد و وابستگی دارویی شدید در مصرف کننده می شود.

وی اظهار کرد: هم اینک آماری در اختیار داریم که نشان می دهد افراد به دلیل وابستگی شدید به این دارو متقاضی دائمی تهیه این آرام بخش از داروخانه ها شده اند و بصورت روزانه آن را مصرف می کنند و به آن وابستگی شدید و اعتیاد دارویی پیدا کرده اند. همچنین آمارها نشان می دهد که فروش این دارو از دوز 5 به 10 نیز افزایش داشته است و این امر نشان دهنده این مطلب است که اعتیادآوری این دارو افراد را به مصرف دوزهای بالاتر این دارو هدایت کرده است.

این پژوهشگر مواد مخدر افزود: متاسفانه در حال حاضر هیچ منعی در ارائه و توزیع این دارو در داروخانه ها وجود ندارد و افراد بصورت خوسرانه و بدون تجویز پژشک می توانند آن را از داروخانه ها تهیه کنند.

نارنجی ها با تاکید براینکه روند فروش و مصرف این دارو در کشور نگران کننده شده است، اظهار کرد: نگرانی ها بیشتر از این بابت است که این دارو نباید جایگزین ترامادول شود اما به نظر می رسد این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی با انتقاد از نبود کنترل لازم بر فروش داروخانه ای این دارو افزود: چرا هیچکس در این باره کاری نمی کند و اقدامی صورت نمی گیرد که ادامه این روند سلامت مردم را به خطر نیندازد. فروش بدون تجویز این دارو باید در داروخانه ها کنترل شود حتی معتقدم تولید دارو باید قطع شود.

 «زولپیدوم» به منظور درمان بی خوابی و اختلالات خواب استفاده می شود و به گروه داروهای آرام بخش سیستم عصبی مرکزی تعلق دارد. این دارو از وقفه های خواب جلوگیری کرده و سبب خواب راحت می شود و به صورت قرص و اسپری در بازار موجود است. در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها