گروه بین‌المللی بحران:

اروپا با ایجاد چتر حمایتی در برابر تحریم‌های آمریکا، برجام را تضمین کند

اروپا با ایجاد چتر حمایتی در برابر تحریم‌های آمریکا، برجام را تضمین کند
چهارشنبه 27 دی 1396 - 07:26

اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» در گزارشی با بررسی دومین سال اجرای برجام، نوشت: اروپا می بایست فرای حمایت لفظی از برجام رفته و بقای آنرا با ایجاد یک چتر حمایتی از تجارتش در صورت وضع تحریم های ثانویه آمریکا، تضمین کند.

العالم ـ اروپا

در این گزارش 34 صفحه‌ای آمده است: تصمیم کاخ سفید (برای تمدید معافیت تحریمی ایران) کمی بیشتر از یک تعویق نیست؛ شرایطی که ترامپ اصرار به برقراری آن دارد، مغایر با برجام است. امضاکنندگان دیگر این توافق می بایست در این مدت این کشور را تشویق به ماندن در توافق کرده و درعین حال به دنبال راه هایی برای پایدار کردن آن بدون توجه به اقدامات آمریکا باشند.
این گزارش می‌افزاید: از دست رفتن این توافق، بحرانی را شعله ور خواهد کرد که می تواند منجر به عمیق تر شدن تنش ها در این منطقه پرآشوب شده و ضربه سختی به دیپلماسی چندجانبه و رژیم منع گسترش بزند. 
در بخش دیگر این گزارش آمده است: تهران به نوبه خود به توافق پایبند بوده [...] اما ممکن است صبرش به پایان برسد؛ چراکه موقعیت دیپلماتیک مناسب ایران در خارج، اوضاع در داخل کشور را بهبود نبخشیده است.
این اندیشکده می‌افزاید: دولت ترامپ می خواهد که هماهنگ با شرکای اروپایی خود عمل کند، اما نه به هر قیمتی و ممکن است درصورت مخالفت اروپا، بخواهد راه خودش را برود. وضع تحریم های ثانویه آمریکا بر شرکت های اروپایی که با ایران تجارت می کنند، می تواند آن ها را با انتخاب میان سرمایه گذاری و تجارتِ هنوز محدودشان با ایران یا به خطر انداختن دسترسی‌شان به بازار بسیار بزرگتر و سودآورتر آمریکا مواجه کند.
این گزارش ادامه می‌دهد: طبق یک نظرسنجی ویژه که گروه بین المللی بحران از بیش از 60 مدیر ارشد در شرکت های فراملیتی که به صورت فعال به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند، انجام داده است، ایجاد یک چتر حمایتی در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا قابل دستیابی است، چنانچه ایران به تعهداتش طبق برجام پایبند بماند.
این گزارش در بخش دیگری می‌افزاید: تاکنون اروپا با احتیاط از برداشتن قدمی که ممکن است به جنگ تجاری با آمریکا بیانجامد پرهیز کرده، اما اکنون ممکن است احساس کند در صورت از بین رفتن برجام، امنیت‌اش در خطر است. اروپا همچنین می بایست به قراردادهایی دوجانبه سرمایه گذاری در اقتصاد ایران و شراکت طولانی مدت در حوزه انرژی با تهران دست یابد، درحالی که به تعامل دیپلماتیک با ایران در مورد سیاست های منطقه ای و مسائل مربوط به حقوق بشر می پردازد.
در ادامه این تحلیل آمده است: ایران نیز به نوبه خود می بایست گام هایی را بردارد. تهران می بایست مشکلات داخلی اقتصادش را به خصوص با توسعه استاندارد های بانکی و ایجاد یک فضای کاری شفاف تر و مبارزه با فاسد،حل کند. این نه تنها برای جذب فن آوری و سرمایه خارجی مهم است، بلکه برای پرداختن به نارضایتی عمومی هم ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا، در ادامه این گزارش آمده است: این نکته که برجام به رغم خصومت ترامپ، بیشتر از دیگر توافقات چندجانبه آمریکا در این مدت به حیات خود ادامه داده، خود شاهدی است بر سودمندی و استحکام این توافق [...] اما دیگر امضا کنندگان نباید بر این گمان باشند که برجام می تواند در برابر تهاجمات بیشتر دوام آورد. پیش از آن که دیر شود، آنان باید از آن به صورت فعالانه دفاع کنند.
در بخش پایانی گزارش آمده است: همزمان که کشورهای اروپایی تلاش دارند تا دولت ترامپ را متقاعد به پایبندی به برجام کنند، ضروری است که آماده حرکت فرای گفتمان سیاسی بیهوده و اغلب غیرسازنده واشنگتن باشند و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا توافق را با یا بدون حضور فعال آمریکا، حفظ کنند.

پربیننده ترین خبرها